Moro med åpne data!

IMG_0912I dag, på Difis Digitaliseringskonferanse, skal det kåres hvilke to av de tre vinnerlagene fra #hack4no som får et reisestipend for å delta i den nordiske konkurransen, Slush i Finland senere i år. Bjørn Hjelle fra BioPin.it, ideen som fikk prisen for beste nytte, skriver her om hvordan det var å delta på #hack4no og å ha muligheten til å videreutvikle konseptet deres.

Så har det gått vel en uke siden årets #hack4no på Hønefoss der jeg var så heldig å være med på å vinne i en av kategoriene. Stor honnør til Kartverket og Difi som tok opp stafettpinnen etter fjorårets #hack4no i regi av Kultur- og naturreise hos Kulturrådet, og til representanter fra de offentlige etatene som stilte opp for å veilede i bruk av sine åpne datasett og tjenester. Kombinasjonen åpen kildekode og åpne data trenger bare å tilsettes kreative hoder så kan det skapes verdi. At vi skulle vinne hadde jeg lite tro på etter å ha sett alle de flotte bidragene som ble presentert lørdag ettermiddag.

Jeg var med på #hack4no for andre gang, og havnet i en tilfeldig sammensatt gruppe i den innledende idémyldringen. I plenum presenterte vi så idéen vår om å lage et spill basert på data fra Artsdatabanken. Spillet har foreløpig tittelen BioPin.it og går enkelt forklart ut på å dra ut og ta bilde av ulike arter, det kan være planter, insekt, sopp eller dyr av ulike slag. Du må videre identifisere arten, laste opp bilde, angi tid og sted og lagre dette som en observasjon. Registrerte observasjoner gir poeng. Sjeldne arter gir mange poeng, vanlige arter gir færre poeng. Er du den første som observerer en art i et område får du bonuspoeng, og om du har tatt et fint bilde som andre brukere gir ‘likes’ så får du bonuspoeng for det også. Observasjoner skal automatisk leveres videre til Artsdatabanken som besørger videre levering til internasjonale databaser, og med dette vil spillet bidra med data til forskning og miljøovervåkning. Enkeltobservasjoner er kanskje ikke så interessante for forskere, men med nok volum kan datasettet blir statistisk signifikant og brukes til å finne mønster og trender.

Naturen er i endring, nye arter dukker opp der de ikke har blitt sett før. I Isfjorden utenfor Longyearbyen er blåskjellene snart så store at de kan plukkes og spises og det kan fiskes makrell der. Før var makrellen sjelden selv utenfor kysten av Nord-Norge. Andre arter har det verre. Gjøken er for eksempel rødlistet med status Nær truet. Som kjent legger gjøken egg i andres reir og lar andre fugler sørge for kost og losji for den håpefulle. En teori er at mens gjøken trekker til Nord-Afrika om vinteren, så drar mange av de andre artene bare til Sør-Europa. I Sør-Europa kommer våren tidligere enn før, så disse artene trekker nordover igjen og hekker ferdig før gjøken kommer hjem for å legge sine egg.

BioPin.it kan ikke lære gjøken å ruge sine egne egg, men tanken er at spillet vil motivere til å ville lære om arter og artenes utbredelse og levemåte. Kanskje kan det å dra ut for å finne nye arter bli en ny hobby for mange. Spillet kan brukes i undervisning, alle ungdommer har jo verktøyet som skal til i sin egen lomme. Mange arter lar seg fint fotografere med mobiltelefon, mens andre vil kreve mer avansert fotoutstyr. Hobbyfotografer kan inspireres til å dra ut med stativ og telelinse.

I Biopin.it vil vi bruke artsnavn og artsinformasjon (Arter på nett) fra Artsdatabanken, kart og stedsnavndatabase fra Statens Kartverk, bilder og annen artsinformasjon fra Wikipedia, Store Norske Leksikon og andre kilder. Med meg i teamet fra #hack4no har jeg Alice og Davide fra Tromsø/Italia, nederlandske Peter som bor i Trondheim, og svenske Albin. Og vi fikk god hjelp og gode råd underveis fra mentor Wouter fra Artsdatabanken. En artig gjeng som jeg aldri hadde blitt kjent med om jeg ikke tok turen til Hønefoss.

Løsningen vil måtte inneholde et smart verktøy for å bestemme art, med bruk av både strukturerte og ustrukturerte data, og vi må forholde oss til den store taksonomien med begreper som ikke er forståelige for folk flest. Og vi må utvikle en modell for poengberegning som gjør spillet fengende. Interessante problemstillinger som vi gleder oss til å se nærmere på! Første steg er premien vi vant på Hønefoss som er en dag med de flinke folkene i Making Waves.

 

Og de andre #hack4no vinnerbidragene –

Atle Frenvik Sveen som fikk prisen for beste bruk av geodata her skrevet om sin app Ølkart her.

Teamet som står bak Gi tein -som vant prisen for beste visualisering på #hack4no- blogger her om deres app.

Kategorier: Åpne data, DIFI, hack4no, hackathon, Kartfesting, Kartverket, Natur, Spill

Forfatter:Bjørn Hjelle

Konsulent i Acando Norge med søkeløsninger og åpen kildekode som fokusområde.

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Finn arter, finn teiner, finn øl: Vinnerne av #hack4no - Vox Publica - 17. juni 2015

    […] Les Bjørn Hel­les blogg­post om løs­nin­gen på Kultur- og natur­rei­ses nettside. […]

  2. «Du må bare snu tankene i hodet ditt sa hun | «kulturognaturreise.no - 17. juni 2015

    […] «Moro med åpne data!» fra vinnerlag […]

  3. Ser du noe på havets bunn? Gi tein! | kulturognaturreise.no - 17. juni 2015

    […] som står bak BioPin.it, ideen som fikk prisen for beste nytte, skriver her om hvordan det var å delta på #hack4no og å ha muligheten til å videreutvikle konseptet […]

Legg igjen en kommentar