Ser du noe på havets bunn? Gi tein!

Her skiver Ina Viktoria Kristiansen, fra laget som står bak appen GiTein, om deres ide og hvordan det var å vinne prisen for beste visualisering. GiTein ble også kåret på Difis Digitaliseringskonferanse 17. juni som et av de to vinnerlagene som får et reisestipend for å delta i den nordiske konkurransen,Slush i Finland senere i år. Gratulerer!

«Gi tein» er en app under utvikling. Den har som mål å løse problemet med såkalte «spøkelsesteiner» som hvert år tar livet av flere tusen hummer og andre sjødyr. Ideen og løsningen ble til i løpet av to morsomme, men intense dager under arrangementet #hack4no 2015.

Hummerbestanden langs norskekysten er sterkt redusert. Tydelig merking av teiner, krav til fluktåpninger i teinene og lange fredningsperioder er noen av reglene som er innført for å gjenoppbygge bestanden. Hvert år fører likevel slitasje til at mange teiner sliter seg og ender opp på havets bunn. Fordi teinene ofte er produsert i plast og/eller stål, har de lang levetid som såkalte «spøkelsesteiner». Hummer, krabbe og fisk går inn i teinen for å spise, blir fanget og dør. Disse blir igjen ny åte for andre sjødyr, og slik holdes det gående år etter år. Dette er en miljøkatastrofe som ikke er synlig fra overflaten.

Målgruppe

Appen «Gi tein» retter seg mot de som har mulighet til å gjøre noe med dette miljøproblemet, nemlig dykkere, dykkerklubber og miljøvernorganisasjoner. Fiskeridirektoratet gjennomfører hver høst en opprydding langs deler av norskekysten hvor dykkere henter opp innmeldt tapt fiskeredskap. «Gi tein» gir til en hver tid brukerne en oppdatertert oversikt over oppryddingsarbeidet. I appen kan brukerne registrere søk, funn og opphenting innenfor ulike soner langs hele norskekysten. Dette vil gjøre det mulig å utføre en kontinuerlig miljøinnsats gjennom hele året. Appen benytter seg av Kartverkets åpne data, og det kan være aktuelt å få til en samkjøring med Fiskeridirektoratets innmelding av tapt fiskeredskap.

Vi ønsker å gjøre miljøopprydding engasjerende

Appen vil bli laget som et spill hvor kartet er delt inn i kvadratiske soner, som på et spillbrett. Sonene vil ha ulikt utseende etter hvilken aktivitet som til en hver tid er reigstrert i den aktuelle sonen. For eksempel vil en bruker kunne markere et felt for klarert om hun har foretatt et søk og ryddet opp. Har brukeren derimot kun observert teiner i en sone vil hun kunne registrere antall. Andre brukere vil da kunne rydde og klarere sonen. Som i et spill vil man få belønning etter innsats, enten i form av merker eller poeng for antall klarerte soner, antall teiner hentet opp eller antall søk. Dette vil igjen kunne rangere brukeren på ulike topplister. Vi ønsker å gi direkte og umiddelbar tilbakemelding til brukeren om de positive effektene av deres innsats for å utvikle et sosialt engasjement.

Vi ønsker å belønne miljøforkjemperne

Appen blir et sosialt nettverk av miljøforkjempere hvor man innehar ulike roller; spiller, oppdragsgiver eller støttespiller. Dykkerne er spillere. De registrerer egen profil og kan følge andre dykkere. De kan også danne team eller knytte seg til, eller følge, dykkerklubber og organisasjoner. En interessant oppdragsgiver vil for eksempel kunne være Fiskeridirektoratet. En slik aktør kan bli gitt mulighet til å legge inn betalte og ubetalte oppdrag i kritiske soner, for eksempel for søk etter teiner i områder som er totalfredet. Gjennom crowdsourcing kan privatpersoner, stiftelser og andre donere en valgt sum til soner de er opptatt av. Disse er støttespillere. De donerte summene vil bli utbetalt til dykkere eller organisasjoner som rydder og klarerer den aktuelle sonen. Det ideelle på sikt er å etablere en panteløsning hvor det utbetales en sum for alle teiner som blir hentet opp og levert inn til gjenvinning.

Veien videre

Det har hele tiden vært viktig for oss å lage en intuitiv, innbydende og engasjerende løsning med stor samfunnsnytte. Vi ser på muligheten for å utvide løsningen til også å inkludere landområder. I en slik løsning vil for eksempel grunneiere (både private, statlige og kommunale eiere) kunne bli interessante oppdragsgivere, mens privatpersoner, skoleklasser, idrettslag og foreninger kan være interessante spillere. Dette krever eventuelt at løsningen bytter navn. Vi gleder oss til å utvikle konseptet videre!

«Gi tein» er skapt av Kay Frode Kristiansen (geomatiker), Lars Selstad (utvikler) og Ina Viktoria Kristiansen (grafisk designer). Ideen og prototypen vant kategorien «Beste visualisering» under Difi og Kartverkets #hack4no 2015. For forespørsler, kontakt oss på gitein@outlook.com.

Skjermbilder fra appen Gi tein

Skjermbilder fra appen Gi tein

Og de andre #hack4no vinnerbidragene –

Atle Frenvik Sveen som fikk prisen for beste bruk av geodata her skrevet om sin app Ølkart her.

Teamet som står bak BioPin.it, ideen som fikk prisen for beste nytte, skriver her om hvordan det var å delta på #hack4no og å ha muligheten til å videreutvikle konseptet deres.

Kategorier: API, App, Åpne data, hack4no, hackathon

Forfatter:Ina Viktoria Kristiansen

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar