Hva er Kulmin?

Kulmin er en webapplikasjon som lar brukerne utforske den trønderske kulturarven, med smarttelefon eller nettbrett. Kjernen i Kulmin er den gode fortellingen. Hvert kulturminne får sin historie og bakgrunn fortalt gjennom en video, tilgjengelig på flere språk. I tillegg har systemet funksjoner som gir brukeren info om hvor de kan finne de ulike kulturminnene, info om tilgjengelighet, billedgalleri og lenker til mer informasjon for de som vil vite mer.

Webapplikasjonen finner du på m.kulmin.no.

Kulmin er tilrettelagt slik at publikum kan bruke systemet når de planlegger turen, når de er ved selve kulturminnet, og i ettertid. Applikasjonen har en hovedmeny som vil samle lister over alle kulturminnene, alfabetisk, etter kommune, etter kategori (bergkunst, gravminner osv.) og avmerket på kart. Når publikum besøker et kulturminne står det et fysisk skilt der med kortfattet informasjon, samt et lite Kulmin-felt som forklarer publikum hvordan de kan få mer info om kulturminnet på sin mobile enhet. Publikum kan enten skanne QR-koden og komme direkte til kulturminnets formidlingsside, eller selv taste inn adressen i mobilens nettleser.

Det teknologiske rammeverket til Kulmin utviklet jeg på oppdrag fra Fylkeskommunene i Sør- og Nord-Trøndelag allerede sommeren 2010. 2011 gikk med til å få det videre prosjektet på beina både praktisk og økonomisk. I år kan vi endelig konsentrere oss om det Kulmin egentlig handler om, nemlig innholdsproduksjon. Lista vår over kulturminner vi vil dekke i 2012 er lang og interessant, og vi regner med å ha vokst mye før sommeren.

Fra starten av har det vært viktig for oss at teknologien er underordnet innholdet. Som utvikler er jeg først og fremst formidler, med bakgrunn fra utstillingsform og digital formidling ved Sverresborg Trøndelag Folkemuseum.

Jeg kommer til å følge opp med et blogginnlegg som forteller mer om hva en webapplikasjon er, og hvordan Kulmin er bygd opp rent teknisk. Men oppsummert kan vi si at målene for den tekniske løsningen har vært at Kulmin skal være:

  • bygd på åpne løsninger
  • ha en lav terskel for brukerne
  • tilgjengelig på alle de mobile plattformene (iOS, Android, Windows)
  • så lettvekts som mulig, for å være kjapt selv der nettdekningen er dårlig
  • universelt utformet
  • gratis

Avslutningsvis vil jeg si at jeg har fulgt Kultur- og Naturreisen og lignende prosjekter med stor interesse. Jeg mener det er viktig at vi som arbeider med kulturminner ikke ser på hverandre som konkurrenter på noe vis, men som lagspillere som best kan nå våre mål om vi spiller sammen. Norge er langstrakt og det er utallige kulturminner som venter på å få sin historie fortalt. Om vi samarbeider godt har vi muligheter til å utfylle hverandre på en måte som kommer både kulturarven og publikum til gode.

Kategorier: Andre prosjekt, App, Kulmin, Kulturarv, QR-kode, Teknologi

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

9 kommentarer den “Hva er Kulmin?”

  1. 22. februar 2012 kl. 3.17 #

    Hei!

    Vil den fungerer der det ikke er noen dekkning i det hele tatt (offline?)
    Er det mulig å laste ned funksjonalitet som virker og der det ikke er dekkning?

    • Pål Ødegård
      22. februar 2012 kl. 5.00 #

      Hei!

      Svaret er både ja og nei. I løpet av våren får Kulmin en HTML5-funksjon som gjør deler av innholdet tilgjengelig offline.

      Men videoguidene vil fremdeles kreve nettilgang, pga. størrelsen på filene.

      Foreløpig velger vi kun kulturminner som ligger steder der nettilgangen er noenlunde bra. Og dekningen er overraskende bra her ute i feltet i Trøndelag. Har ikke støtt på aktuelle kulturminner der dekningen har vært et problem ennå.

  2. Lars Rogstad
    3. februar 2012 kl. 11.44 #

    Hei Pål, så spennende Kulmin er! Og dere har allerede fått til en fin og lekker løsning. Jeg har veldig sansen for valget at Flickr og Youtube som byggesteiner og moduler i innholdsorgansieringen. Og Google Maps som kartmotor.

    En kommentar eller spørsmål til innholdet – her satser dere stort og ambisiøst, og det er bra! Har dere noen organsering eller finansiering rundt dette arbeidet? Skal det stort sett lages av frivillige, og hvem skal ev. finansiere de profesjonelle bidragene?

    Det skal bli spennede å følge dere framover.

    – lars/NKreise

    • Pål Ødegård
      3. februar 2012 kl. 4.42 #

      Takk for hyggelig tilbakemelding, Lars!

      Jeg kan ikke gå altfor detaljert inn i finansieringen her, som du sikkert forstår, men jeg kan fortelle litt om tankene bak.

      Vi ønsker at Kulmin skal by på kvalitet i alle ledd. Dessverre ser man ofte i kulturfeltet at formidling står sist i køa når midler skal fordeles. Noen ganger kan det til og med synes som formidling ikke tas på alvor som et viktig fag, på linje med historie, arkeologi, kunstvitenskap osv. Hele det norske kulturarvsfeltet trenger et løft på formidlingssiden, og vi ønsker at Kulmin skal være et bidrag i riktig retning.

      Vi bruker gjerne frivillige og amatører i noe av arbeidet med Kulmin. Men da skal de jobbe i trygge rammer og med retningslinjer satt av profesjonelle. Foto, video, lyd kan ofte gjøres godt på dugnad – men den ferdige pakken og redigeringen ønsker vi å ha full kontroll over selv. Dette er for å sikre kvaliteten, selvsagt, men også for å sikre at formidlingen vår har en tydelig sammenheng og tilhørighet.

      Oppsummert: ta formidling på alvor som fag og håndverk. Vi kan ikke sette hvem som helst til å restaurere klosterruiner eller skjøtte helleristninger, det må gjøres faglig og solid. Hvorfor skulle ikke det samme gjelde fortellinger om kulturarven vår?

      Finansiering av arbeidet er ei utfordring for oss – men den har vi så langt løst ganske bra. Ikke minst var det viktig for oss å få med politikerne i Fylkeskommunen på laget. Da vi presenterte Kulmin for dem så de umiddelbart mulighetene vi byr på, i og med at det lokale kulturlivet kan trekkes inn på innholdssiden.

      For den som vil vite mer om økonomien bak prosjektet foreslår jeg at dere kan kontakte Kristin Prestvold, som er arkeolog i STFK og prosjektleder for Kulmin.

  3. 1. februar 2012 kl. 5.27 #

    Spennende å høre om Kulmin. Og helt enig; vi som jobber med denne type prosjekter må dele erfaringer. Vi håper at denne bloggen kan bli et sted vi lærer av hverandre og får opp ulike problemstillinger knyttet til mobil formidling.

    Et par spørsmål: Hvor mye innhold har dere i Kulmin så langt? Og hvem skal produseree innholdet? Skal det hentes ut fra kulturminneregistreringer og andre baser eller nyskrives det meste?

    Kultur- og naturreise er heller ikke et teknologiutviklingsprosjekt, men et prosjekt som handler om å løfte fram og tilpasse innhold fra offentlige databaser og fra andre kilder til visning i mobile tjenester. I tillegg ønsker vi å få inn innhold fra de som tar tjenestene i bruk og teste ut ulik type formidling til ulike brukersituasjoner og målgrupper.

    Prosjektet vil se på hvordan relevante databaser må tilrettelegges for at innhold skal kunne trekkes ut til mobil formidling. Vi vil også teste ut hvilket innhold, fra fakta i fagbaser til dramatiserte fortellinger, som egner seg til ulike målgrupper og formidlingsformer. Sentralt blir det å tilpasse formidlingen til hvordan en beveger seg i terrenget. Bil, sykkel, gange osv.

    Vi tenker også at folk vil være interessert i ulik type innhold/formidling etter hvilken setting en er ute i. Skal du bruke tjenesten som fagperson, som familie på tur, alene eller sammen med andre.

    En erfaring som vi har gjort oss så langt er at tjenestene må være enkle å ta i bruk samtidig som at folk har gitt tilbakemeldinger på at de ønsker å kunne velge bort og inn ulike typer innhold. Et dilemma! Mye valg, men enkelt. Hvordan løser vi det?

    • Pål Ødegård
      1. februar 2012 kl. 7.30 #

      Takk for interessante spørsmål!

      > Hvor mye innhold har dere i Kulmin så langt?
      – Vi har publisert de to pilotvideoene på norsk/engelsk, men har mer innhold klart som publiseres i løpet av vinteren/våren.

      > Hvem skal produsere innholdet?
      – Vi jobber i stadier. Først velger arkeologene ved Fylkeskommunen ut hvilke kulturminner vi skal inkludere. Deretter graver de fram all relevant info på disse kulturminnene (skjøtselsplaner mm). Deretter skriver en formidler manus basert på denne infoen. Formidleren skal ikke bare ramse opp kalde fakta, men finne den gode historien, spekulere, dramatisere, provosere. Etter responsrunder på manuset begynner filmingen og fotograferingen. Dette gjøres av en profesjonell videoprodusent, med erfaring fra kulturformidling. Til sist hyrer vi en profesjonell skuespiller til å legge stemme på videoen på de ulike språkene.

      All formidlingen er altså basert på det vitenskaplige grunnlaget, men derfra søker vi de gode fortellingene. Vi har allerede engasjert lokale krefter til å bidra til manus, oversette tekster osv. Dette håper vi skal styrke den lokale tilknytningen til stoffet.

  4. 1. februar 2012 kl. 9.08 #

    Kjempeinteressant å høre om dette prosjektet også!

    For en som kan mest om innholdsproduksjon og kan lite om de tekniske løsningene, men som likevel må forsøke å settes seg litt inn i slikt også, er det alltid godt å høre om tekniske løsninger som er basert på open sourse-teknologi og ikke at «for å få dette til, må det utvikles nye digitale løsninger….» ! 🙂

    At Kulmin også er univeselt uformet, enkelt for brukerne og også kan fungere der nettdekningen ikke er helt på topp, gjør også at Kulmin vil jeg gjerne høre mer om!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kulmin.no – utforsk den Trønderske kulturarven! « kulturognaturreise.no - 6. mars 2012

    […] Kristin Prestvold fra Sør-Trøndelag fylkeskommune presenterte Kulmin, en webapplikasjon som lar brukerne utforske den trønderske kulturarven med smarttelefon eller nettbrett. Kulmin legger vekt på den gode fortellingen, og hvert kulturminne skal få sin historie og bakgrunn fortalt gjennom en video, tilgjengelig på flere språk. Kulmin-prosjektet er beskrevet i et tidligere blogginnlegg. […]

  2. Fordelene med HTML5 « kulturognaturreise - 10. februar 2012

    […] to veier å velge: såkalte native apps, eller åpne webapplikasjoner. Når jeg utviklet Kulmin valgte vi å lage en åpen web-app basert på god gammeldags HTML. Internettets historie er jo på […]

Legg igjen en kommentar