Barna er Digitale Skapere

Da de personlige datamaskinene først gjorde sitt inntog var det lett å bli en digital skaper. Fra man skrudde på maskinen fikk man nærkontakt med koden som fikk maskinen til å virke. Selv om dagens datamaskiner, smarttelefoner og nettbrett er mye enklere å bruke har denne nærheten gått tapt.
For min del ble jeg kjent med denne fantastiske muligheten gjennom Commodore 64 på 1980-tallet. Når man startet en Commodore 64 ble man møtt med en blå skjerm og en blinkende firkant. Ingenting skjedde før man skrev en kommando. Om man ville spille et spill måtte man skrive kommandoer for å laste spillet (LOAD) fra en kassett eller diskett og får å starte spillet (som regel RUN men av og til mer mystiske ting som SYS 16384). Det fantes ingen ikoner å klikke eller trykke på, eller hjelpemeny innebygget. Selvsagt var terskelen for å ta maskinen i bruk mye høyere enn med dagens maskiner, men samtidig var veien fra å spille et spill til å forandre litt på et spill eller lage sitt helt eget spill mye kortere. Det var bare å skrive noen flere kommandoer og ting begynte å skje.
Lær Kidsa Koding
De siste årene har det blitt stadig mer fokus rundt at dagens barn og unge er storforbrukere i den digitale hverdagen, men at de i liten grad er skapere selv. Selv om programmering i liten grad var tatt inn i skolen, vokste det etterhvert frem flere lokale tilbud. Noen av disse var programmeringsinteresserte lærere som inkluderte koding i skolehverdagen, men like ofte ble det lagd arrangementer på andre arenaer som gjennom skolefritidsordningen eller bibliotekene. Det har også dukket opp nye verktøy som gjør det enkelt å starte med programmering. Et av de beste eksemplene på dette er Scratch, hvor barn over hele verden har laget og delt over 8 millioner spill og prosjekter.
Fra en kodeklubb på Røa bibliotek i Oslo hvor barna er i full gang med å lage et geografispill hvor et helikopter flyr til ulike steder rundt omkring i verden.

Fra en kodeklubb på Røa bibliotek i Oslo hvor barna er i full gang med å lage et geografispill hvor et helikopter flyr til ulike steder rundt omkring i verden.

Våren 2013 ble Lær Kidsa Koding startet som en frivillig bevegelse hvor målet var å samle disse spredte initiativene, slik at alle de dyktige og entusiastiske menneskene kunne ha en møteplass og dele kunnskap, erfaringer og ressurser. De siste to årene har bevegelsen vokst til å dekke hele landet, med mer enn 2000 frivillige og kodeklubber arrangert i alt fra de store byene til mindre steder som Etne og Tynset. De to siste årene har Lær Kidsa Koding lagt til rette for at Kodetimen blir arrangert i skolene. Dette er et internasjonalt arrangement, opprinnelig startet i USA under navnet Hour of Code, hvor barn introduseres til programmering gjennom en skoletime. Før jul deltok over 20000 barn i Norge på kodetime. Verden over fikk millioner av barn i over 180 land en introduksjon til programmering.

Jeg har vært så heldig å møte flotte ildsjeler gjennom Lær Kidsa Koding, som alle står på for at barn og unge skal få oppdage gleden med digital teknologi. Og enda mer givende, jeg har kommet i nærkontakt med gutter og jenter som viser en fantastisk mestringsevne når de blir introdusert for koding. Vi må stadig lage mer og mer utfordrende oppgaver til barna. Og vi ser at de raskt får mye selvtillit i forhold til å skape sine helt egne ting selv. Til sommeren skal jeg være med å trekke dette enda litt videre da vi skal arrangere junior-hackathon sammen med #hack4no. Mer informasjon om dette blir gjort tilgjengelig på nettsiden http://hack4.no/.

Alle kan bidra til å introdusere barna til denne verdenen. Det finnes mange ferdiglagde, brukerstyrte opplegg som ikke krever programmeringskunnskap hos den voksne. Tvert imot kan også de voksne oppdage mer av den digitale koden som styrer store deler av vårt samfunn gjennom å bidra inn mot en kodeklubb. Du finner mer informasjon om Lær Kidsa Koding på http://www.kidsakoder.no/, inkludert en oversikt over hvor du finner nærmeste kodeklubb. Ta kontakt!

Se også en av initiativtagerne til Lær Kidsa Koding, Torgeir Waterhouse, snakke om hvorfor koding er så viktig:
http://www.kidsakoder.no/2015/02/20/laer-kidsa-koding-pa-tedxoslo/

Kategorier: Frivillige, Gjesteblogger, hack4no, hackathon, Spill

Forfatter:Geir Arne Hjelle

Forsker på Kartverket, arrangerer kodeklubber for barn og unge i samarbeid med Lær Kidsa Koding-nettverket.

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s