Et lite tilbakeblikk

Da Kultur- og naturreise startet formelt opp i 2012 sa vi ofte at vi ikke hadde svarene og mest sannsynlig ikke de rette spørsmålene. Prosjektet har siden den gang dreid seg mer og mer fra å bruke eksisterende åpne data til å bygge formidling på smarttelefoner til å få en bevissthet rundt å få åpne data og få bedre kvalitet på disse dataene. Både i form av bilder, tekst og video, men også lisenser, struktur og dokumentasjon på api-er.

Da vi startet så var det ikke så mange som hadde gjort noe formidling på smarttelefon innen kart, kultur- og natur, men i løpet av de siste tre åra har dette eksplodert. Det var heller ikke brukt så mange api-er i vår sammenheng for å formidle innhold i databaser – og i alle fall ikke så mange med kart som formidlingsgrensesnitt. Kultur- og naturreise er et læringsprosjekt hvor vi ønsket erfaring med dette og vi bestemte oss for å utvikle en egen demonstrator samt lære av andre som opererte i tilsvarende felt i inn- og utland.

Tidlig i prosjektet benyttet vi en hver sjanse når vi var i utlandet til å teste formidlingsapper og apper med kart i fokus. Det var store byer som London og Berlin hvor den første inspirasjonen kom. I tillegg så Kulturrådet sitt snitt til å se forskjellige prosjekter i sammenheng. Kulturrådet hadde et ekstra ansvar for Akerselva-piloten og tildelte utviklingsmidler til Oslo museum og Teknisk museum for å lage en lydguide basert på åpne data. Museene fikk penger mot en forutsetning at de skulle innlemmes i Kultur- og naturreises pilot. I tillegg delte Kulturrådet ut penger til Hordaland fylkeskommune med flere for å utvikle en formidlingsapp basert på Digitalt fortalt. Også her var det en forutsetning at prosjektet Rallarvegen skulle sammarbeide med Kultur- og naturreise. Kulturrådet utviklet også sin egen demo Kultur som hentet norvegiana-innhold og Wikipedia på bokmål og nynorsk. En av Kartverkets ansatte som var med i prosjektet, Håvard Sataøen har også utviklet Norgeskart-appen og eksperimenterte med å hente innhold fra Digitalt fortalt.

 Datasett i KNreise

I løpet av prosjektets år har vi sett nærmere på hvordan formidle åpne data via stedsbasert formidling. Vi har vært innhold utvida virklighet/augmented reality, QR-koder, lydspor som trigger ved gps, podcast og selvsagt kart som grensesnitt til formidling. For å ha data å teste med valgte vært direktorat ut de datasettene de ønsket å ha med i prosjektet og i tillegg supplerte prosjektgruppen med flere ønsker. Lista ble seende slik ut:

 

Kartverket:

Kulturrådet

Miljødirektoratet

Riksantikvaren

Riksarkivet

Andre databaser

 Koordinater

For å kunne få erfaring med å formidle åpne data som stedsdata kreves det naturligvis at det er koordinater på databasene. Det viste seg at ikke alle databaser var fullt så gode der. Særlig materiale som museene har registeret i Primus er mangelfulle når det gjelder koordinater. Dette er egentlig ikke så rart. Mange av registreringene er gjort på et tidspunkt hvor en manuelt innskrevet adresse fungerte helt fint og det kun var personer som kunne lese adressen via en skjerm. I dag bruker vi den geografiske dataen litt annerledes. I november 2013 tok vi en sjekk på hvor mange prosent som hadde koordinater. Innholdet i både Digitalt fortalt og i Digitalt museum har økt i omfang, men hvis vi ser på antall prosent kartfesta har ikke dette endret seg mye. Digitalt fortalt har sunket fra 82% til 81%, mens Digitalt museum har økt fra 6% til 7%.

Grep man kan gjøre for å få til bedre kartfesting

En av utfordringene i prosjektet har også vært å få etablert gode APIer på datamaterialet som kommer fra partnere. Dette arbeidet har tatt mye lengre tid enn hva som var forutsatt i den opprinnelige prosjektplanen og har slik sett forsinket, men også endret oppgavefokuset i Kultur- og naturreise.

Brukertesting

Et av arbeidsområdene i Kultur- og naturreise som har blitt omprioritert på grunn av andre arbeidsoppgaver i prosjektet er arbeidet med målgrupper. Allikevel har vi gjort flere stikkprøve undersøkelser for å sjekke om disse åpne dataene egner seg til formidling via kart. Tidlig i prosjektet så testet vi innhold på alle som ville være med og vi har testet KNappen på ulike brukergrupper i sommer.

Kategorier: Informasjon

Forfatter:Marit Kjeksrud Amundsen

Seniorrådgiverer i "Kultur- og naturreise"

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s