Lærings- og formidlingsportaler til Naturpark Lillebælt (DK)

Bjergtaget og Naturpark Lillebælt har indgået en aftale om at udvikle en Lokal Wifi som Lærings- og formidlingsportal.

Lillebælt skal have Lærings- og Formidlingsportaler… fordi Lillebælt både er unik dansk natur og kultur hvor mængder af fisk, fugle og små hvaler (marsvin) trækker igennem og hvor 2 broer forbinder Fyn med Jylland. Lillebælt skal også have portaler … fordi Lillebælt er et spektakulært sted hvor den kystnære havdybde er op til 80 meter og hvor stærk strøm – både nord- og sydgående – suser igennem bæltet. Og Lillebælt skal have portaler fordi vi både skal formidle og informere samt inddrage gæster og besøgende fra nær og fjern i stedets natur og kultur samt formidling herom.  Alt i alt skal portalerne formidle, informere, lære og inddrage så mange mennesker som muligt – så vi mennesker i al almindelighed kan få større forståelse for- og fortælling om den natur og kultur som omgiver os.

I vinteren 2014-15 ændrer vi på Lillebælt!  Vi stabiliserer ‘Den Gamle Lillebæltsbro’ ved at hæve bunden omkring bropillerne med store sten (fjell) fra Norge og vi forøger plante- og dyreliv og artsdiversitet i bæltet idet vi udlægger to store stenrev lige syd for Middelfart – på Fynssiden.

Bjergtagets Lokale Formidlingsportaler, som er små wifibaserede formidlingsplatforme der tilgås med tablets, smarthphones og bærbare pcér ‘on location’, skal formidle og ‘lære’ lokale borgere, studerende og elever og turister om Lillebælt og bæltets geologi, dyre- og planteliv, kulturliv og meget mere.

De lokale formidlingsportaler skal udvikles til at være Formidlings- og Læringsplatforme. Der bliver …

1) Adskillige sider med tekst og billeder som fortæller om Lillebælts natur og kultur.

2) Nyhedssider og gæste/logbøger hvor obsertavationer, hændelser og aktiviteter ‘fortælles’

3) Særskildte ‘områder’ i maskinen hvorfra naturvejledere og skole- og gymansielærere kan destribuere undervisningsmaterialer m.m. til skole- og gymnasieelever.

4) Klubsider hvor områdets klubber (dykker-, ro-, kajak-, mountainbikeklubber etc.) får redigerings- og uploadsrettigheder. Dykkerne tænkes at få til opgave at filme et bestemt område i de nye stenrev en gang om måneden – som skal lægges ind til alles glæde. Vi vil også danne nye foreninger f.eks. af pensionister som får mulighed for at lægge ‘historier og fortællinger’ om Lillebælt ind på portalen.

5) Realtime webcam i stenrevet – hvor gæster og besøgende kan holde sig orienteret (realtime) på hvordan livet i revet udvikler sig.

6) Logning af vandstand, temperatur, strøm, ilt og måske et par ting mere… hvor data bliver lagt ind i databaser som dels kan tilgås af forbipasserende men også af skole- og gymnasieelever som et led i ude-undervisningen.

Etablering af Lærings- og Formidlingsportaler ved Lillebælt er altså meget mere end blot formidling -. Det er også aktivering af både mental- og fysisk sundhed – du skal ud i naturen i nærheden af portalen for at kunne tilgå og/eller redigere i formidlingen og læringen (Nudging på højt plan). Det er inddragelse af lokale kapaciteter til at skabe kvalitets formidlings- og læringsmaterialer. Og det er forskning – idet data fra logning og film fra stenrevene selvfølgelig gemmes til e.v.t. senere brug i forskning og undervisning.

Vi er endnu i opstartsfasen på dette projekt og vi vil løbende fortælle om hvordan projektet skrider frem. Projektet vil også kunne følges på http://www.lillebaelt.dk og http://www.bjergtaget.dk

Advertisements

Kategorier: Uncategorized

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s