På digital skattejakt i Gea Norvegica Geopark

Formidling av naturfag er først og fremst gøy. Men det er også utfordrende. I Gea Norvegica Geopark formidler vi natur og kultur med utgangspunkt i fagfeltet geologi, altså jorden vår. Det vi står og går på og det som har formet og ikke minst fortsatt former landskapet. Geologi handler selvsagt om mineraler og bergarter, men vel så mye om prosesser. Den geologiske historien som skal fortelles er et fantastisk utgangspunkt for spennende formidling.

Som i alt annet må også vi som formidler tilpasse oss dagens teknologi for å tiltrekke oss flere tilhørere. Det betyr ikke at digital formidling skal erstatte den «tradisjonelle formidlingen», f.eks. med en som snakker til en gruppe. Vi ser på digital formidling som et nyttig tillegg til de allerede eksisterende, mer tradisjonelle formidlingsmåter vi utøver.

Det er en jungel av digitale løsninger for formidling av naturfag, og det kommer stadig nytt på markedet. Vi har valgt å kjøpe en «branded» geopark applikasjon hos det Islandske firmaet Locatify hvor vi kan legge inn digitale guidede turer og digitale skattejakter for lokaliteter innen vår geopark. I AppStore finner du Gea Norvegica Geopark og laste ned appen vår gratis, deretter er det bare å komme seg ut på tur.

Erfaringer

Jeg vil her fortelle litt mer om våre erfaringer med den digitale skattejakten (TurfHunt), for det er den delen vi har testet ut med skoler og på arrangementer for barn og ungdom. TurfHunt er altså et spill, og man kan spille det alene eller man kan spille det mot hverandre. Utgangspunktet er et kart eller satellittbilde på mobilen, og via telefonens GPS kan du hele tiden se hvor på kartet du (og evt. motstanderlagene) er. Det gjelder så og navigere seg fram til utvalgte punkter (skatter) som er merket på kartet med et eget symbol. Der får man så multiple-choice spørsmål med ulike poengsummer etter f.eks. vanskelighetsgrad. Man kan hele tiden underveis se ditt eget og motstandernes «scoreboard». Når man har vært på siste post og besvart alle spørsmålene går man til mål og kårer en vinner.

Fordeler og ulemper

turfhuntDette ligner veldig på en god «gammeldags» natursti, bare at man bruker telefonen til å laste ned kart og spørsmål. Det er fordeler og ulemper med det. Fordelen er så klart at telefonen alltid er tilgjengelig. I dag har «alle» smarttelefoner, og den brukes hele tiden til alt. Barn og unge er fortolige med digitale medier og det er ingen problem for de og laste ned og ta i bruk TurfHunt. Med en gang de har lastet ned den aktuelle skattejakten vil den alltid ligge klar til bruk og krever ingen postuthenging, kopiering av kart i forkant osv. Det er enkelt og gjøre endringer på et opplegg om man for eksempel ser at spørsmålene ikke var relevante eller postplasseringen var uheldige. Applikasjonen og eventuelle oppdateringer bør lastes ned på forhånd der det er nettverk for å slippe og bruke penger på og laste den ned på stedet.

Det er selvfølgelig også ulemper, og den største ulempen er nok at det kreves endel batteri. Veldig mange har erfart at de har tappet batteriet for strøm og at de måtte avbryte skattejakten får de var ferdige. Kart og satellittbilde kan være vanskelig og se på skjermen når det er lyst ute. I tillegg må det tas høyde for såkalte «bugs» i systemet, for eksempel at karttjenesten er nede (bruker google maps) eller at det har vært noe service eller oppdateringer av leverandør som på en eller annen måte gjør at det ikke virker. Dette skjer, men heldigvis ikke veldig ofte.

This slideshow requires JavaScript.

Læring?

Er det noe læring i en slik skattejakt da? Absolutt ja er vårt svar på det. Her er det store muligheter for mye læring. Bare det at vi kan tilby læring via mobilen gjør at vi fanger interessen til en større gruppe enn vi ville gjort ved «vanlig undervisning». Konkurransemomentet ga økt motivasjon. Her må grupper samarbeide om å finne riktige svar, og vår erfaring er at det var god lagånd og elevene var flinke til å oppmuntre hverandre. De gikk aktivt inn for å finne informasjon og noen oppdaget at de faktisk kunne mye mer enn de trodde. Dette gir en positiv opplevelse av faget og de motiveres for og lære mer.
turfhunt mølen

For skolene er TurfHunt en fantatsisk mulighet til å kombinere flere fag. Her er det mye opp til den som lager skattejakten. Det kan relativt enkelt lages skattejakter i skolens nærområde og til og med i skolegården. Spørsmålene kan selvfølgelig omhandle andre tema enn naturfag, det er igjen helt opp til den som lager skattejakten. Hva med og lage spørsmålene på engelsk? Eller la klasse 6a lage spørsmål (på engelsk?) til klasse 6b? Man kan lære mye om nærområdet og man lærer å lese kart. I tillegg får man frisk luft og mosjon – noe som jo vitenskapelig bevist er læringsfremmende.

Ta kontakt!

Vi har selvfølgelig mange andre erfaringer både innen TurfHunt og Smartguide og sitter du igjen med spørsmål etter å ha lest dette må du gjerne ta kontakt med oss i Gea Norvegica Geopark på post@geanor.no

Kategorier: Bø og Sauherad, Formidling, Kart, Natur, Spill, Telemarkpiloten

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s