Norge rundt på kart!

Jeg tipper at hvis du er norsk så har du har helt sikkert kikka på NRK beta og Norge rundt på kartet. Hvis ikke så tror jeg at du kommer til å gjøre det hvis du leser dette. Og det håper jeg du gjør også – og at du gir tilbakemelding  på det  NRK vil ha innspill på. Her er mine innspill:

Er dette en god idè, gir kartet deg lyst til å utforske NRKs arkiv? Hvilke klipp trykket du på, hvorfor? Er det andre programtyper som med fordel kan vises i et kart? Urix?

Jeg fikk tips av min kollega, Håvard, om å sjekke Bjørn Sandviks tweet. Bjørn har tidligere lagd kart med innhold fra Norvegiana – og dét kan vi jo like her i KNreise.

Første reaksjon: KNALL KULT! Ja – med caps. Jeg har tidligere foreslått – dog kun i et kommentarfelt hos NRK Beta, at alt innhold som NRK sitter på bør ha koordinater. Litt miljøskadet må man da bli av å arbeide i KNreise.

Gjennom brukertesting og interntesting av KNappen har vi kommet frem til at sted som oftest vil være viktig for folk. I en brukertesting med en forskjellige brukere av KNappen i høst fikk de i oppgave å sjekke en helt bestemt rute med utvalg av poier, men de aller fleste sjekket også andre steder de hadde tilknytning til. Her ser dere en av brukerne som sjekker hjemstedet sitt.

Skjermbilde Holmestrand Norge rundt

Jeg sjekket også mitt hjemsted, Holmestrand – og fant et klipp. I tillegg kjenner jeg flere personer som kjenner personer i klippet. Og det gikk ikke lang tid før jeg sendte lenka videre til dem slik at de også kunne sjekke. Jeg er også frivillig på det lokale museet i Holmestrand – og la ut lenka på Holmestrand museums facebooksside. Så hvorfor gjorde jeg dette?

Når man jobber med barn og formidling er man veldig opptatt av at barn reagerer positivt på gjenkjenning. Min påstand er at voksne ikke er så veldig annerledes. Hvem liker ikke popkulturelle referanser i bøker, filmer, tv-serier osv? Det er et par steder jeg som regel sjekker. Jeg sjekker Bergen rundt Korskirken, her jeg bodde mens jeg var student. Jeg sjekker der mine svigeforeldres har hytte og jeg sjekker der jeg vokste opp. I et globalt perspektiv sjekker jeg også Kairo og Cienfuegos på Cuba. Begge steder har jeg et forhold til. Å få informasjon knyttet til disse stedene fra NRK hadde vært gull for min del. Men det kunne også vært kjekt å sjekke steder en skal besøke..

Så hva vil jeg ha? Jeg vil ha alt. Nå får man kanskje ikke alt på en gang, men da vil jeg gjerne ha alt som har et medieobjekt tilknyttet til: Lyd, video og bilde. I tillegg vil jeg gjerne ha nyheter og artikler. Hva med tekst tv?

Er det alternative og bedre måter enn klynger (cluster) å presentere store mengder data i kart? Vil det være nyttig å kunne søke i tid?

Det er mange måter å arbeide med clustre på. Håvard har mange gode innfallsvinkler her, men ofte trekker han frem Google maps som har en vekting på viktig og mindre viktig innhold. Dette kunne vært et alternativ her. NRK har sikkert innhold de synes er bedre enn andre type innhold, evt man kan vekte med tanke på nytt innhold, evt om det er medieobjekter som bilde, lyd og video. Kanskje innholdet har kategorier og man kan ha en form for filtrering både på sjanger og type innhold? Tidslinje hadde jo vært en glimrende idé. Kanskje noe alá HistoryPin?

historypin tid og kart

NRK jobber med å få på plass bedre verktøy og rutiner for stedfesting av innhold, men det er en omfattende jobb å få nøyaktig posisjon til vårt rikholdige arkivmateriale. Ville du hjulpet oss til sette riktig posisjon på et innslag hvis du oppdaget en feil?

Hva med å høre med Riksarkivet om å bruke samme verktøy som de brukte for å automatisk kartfeste Folketellingen 1910? I tillegg er Riksarkivet med i prosjektet LoCloud. Her er det utviklet et verktøy for å bruke crowdsourcing for å få bedre kartfesting til på ulike datasett. Hvem som helst kan ta i bruk dette verktøyet, man må bare registere seg først og gi tilgang til de man ønsker skal ha dette.

«All annen tilbakemelding du vil komme med leses og verdsettes» melder NRK

Så da er det bare å gå inn, teste og gi tilbakemeldinger selv. Link til kartet

Kategorier: Kart, Kartfesting, NRK

Forfatter:Marit Kjeksrud Amundsen

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Trackbacks/Pingbacks

  1. KNappen – kun en demo – ikke en ferdig app | kulturognaturreise.no - 5. januar 2015

    […] formidling siden arbeidet med KNappen startet. Mange har falt i staver over NRKs arbeid med Norge Rundt på kart. Bjørn Sandvik som arbeider i NRK har også sett på innhold fra Norvegiana i kartløsninger. […]

Legg igjen en kommentar

