Evaluering av Sidespor

I juli gjennomførte Opinion en evaluering av konseptet Sidespor som KNreise deltok med på Travelhack 2014. Evalueringen ble gjort i regi av TØI (Transportøkonomisk institutt) og prosjektet Mobile applikasjoner undervegs. Rapporten fra denne evaluering er nå klar.

Sidespor ble evaluert av to fokusgrupper og disse ble bedt om å se på Sidespor sammen med to andre konsepter. Det overodnede målet for Mobile applikasjoner undervegs er å få flere til å reise kollektivt. Og et sentralt spørsmål er derfor om en rikere reiseopplevelse gjennom opplysning og underholdning knyttet til landskapet en reiser gjennom kan bidra til at en faktisk velger å reise kollektivt. I tillegg ønsket en også undersøke om deltakerne i fokusgruppene faktisk var enige i at tilgang til informasjon om historie, kulturminner og natur faktisk kunne bidra til en rikere opplevelse.

En ting som i alle fall er tydelig er at «alle» bruker smarttelefoner og nettbrett på sine reiser. De brukes til mange ulike ting, men underholdning og avkobling er sentralt for mange. Når det gjelder Sidespor så er den generelle tilbakemeldingene positiv. Det blir sett som en app som kan «heve øyeblikket», men også gi en rikere og bedre opplevelse over tid.

”Er faktisk litt mettet på sånt sosiale-medier fjas, man blir jo bare avhengig og det stjeler all tid, ikke lærer man noe som helst heller”.

Det pekes også på tre sentrale områder for at en slik tjeneste skal fungere:

Brukeropplevelse/design – det er viktig at det er raskt, enkelt og oversiktlig å bruke tjenesten. Konkurransen er stor og tålmodigheten ofte liten.

Innhold – dette er naturlig nok helt sentralt. Noen mener at denne typen innhold fort kan bli statisk – kun for turister og sporadisk bruk, mens flere peker på at det er viktig at innholdet er oppdatert og dynamisk. Selv historisk informasjon må være relevant og det pekes på at tidsaspektet er viktig i tillegg til sted. Hva er aktuelt akkurat nå? Får jeg alltid samme informasjon for samme sted eller er det mulig å gi brukerne ny informasjon og nye vinklinger hver gang?

”Kommer det kun historiske stedsnavn vil jeg falle av, men er det litt sånn kunnskapspåfyll som pub quiz så blir det med ett mye mer interessant” (mann 44 år)

”Jeg vil i alle fall bruke dette om det kommer lokale oppdateringer som går mer mot aktiviteter i område” (kvinne, 38)

”Hvis jeg kan legge inn strekningen Oslo- Kristiansand f.eks og kan få ting som skjer på strekningen – LURT!” (kvinne 35 år)

”Morsomme kuriosa – Når ble siste mann halvshugget i Oslo, hadde vært gøy – litt Qi” (Mann 38)

”Hvis jeg skal ut på biltur med barna, hadde det vært fint om det hadde poppet opp aktiviteter langs veien” (Mann, 43)

Filtrering og personalisering pekes også på som sentralt. Brukere har ulike interesser, og man forventer å kunne tilpasse det som vises – både i forhold til mengde og tema.

“Hvis det skal tikke inn på telefonen at jeg nærmer meg Tusenfryd, blir det slitsomt. Vil jeg få samme infoen flere ganger?” (Mann, 44)

”Jeg ønsker ikke info om alle julemarkeder som finnes, bare fordi det jul…” (Mann 32)

En av de generelle konklusjonene er at mange reisende ser på kollektivreiser som en slags ladestasjon.

  • Et “mellomsted” der man lader opp mentalt (stillesone, roe ned en stund)
  • Et sted der man kan lade opp med info (mail, avis, nyheter)
  • Et sted der man kan få litt påfyll av riktig kunnskap om nærmiljøet
  • Et sted man faktisk får tid til å se/høre om kultur/historie/info fra stedet man kjører forbi

Og gjort riktig – med tanke på de tre grunnleggende utfordringene knyttet til brukeropplevelse, innhold og relevans så ser det ut til at disse fokusgruppene mener at en tjeneste som Sidespor kan ha sin plass og dekke et behov når man er ute og reiser.

Kategorier: Sidespor

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s