Brukertesting 1: film på tur med barnehagebarn

Om det var barnehagebarna eller vi som jobber med Kultur- og naturreise som var mest spente denne dagen, er usikkert. Barna visste lite om hva de skulle være med på, mens vi var litt nervøse for hva de ville synes om innholdet i KNappen. For barn kan være nådeløse i sine tilbakemeldinger. Synes de noe er kjedelig, ja da legger de som regel ingenting i mellom.

Men det var jo også det som var hele poenget med testingen – å få ærlige tilbakemeldinger som utgangspunkt for videreutviklingen av KNappen.

Mål: testing av innhold og konsept

Målet for dagen var å teste ut et utvalg korte filmsnutter fra KNappen som var laget spesielt med tanke på barn som målgruppe, både for å se om barna likte innholdet og for å teste ut selve konseptet «film på tur». Med på turen langs Kjærlighetsstien ved Gvarvelva hadde vi fem barnehagebarn i alderen 4-5 år og Liv Fossheim, barnehagepedagog i Gvarv barnehage i Sauherad kommune i Telemark.

Metode: deltakende observasjon, samtale og «kuvelt»

Sindre, som er den lokale prosjektkoordinatoren for Telemark-piloten, hadde valgt ut fire filmer med kulturhistorie og natur som tema: Gvarv brygge, Bever, Det lusker i buskene og Tømmerfløting. Reaksjonene fra barna ble tatt opp på lyd, Marit filmet det hele og Sidsel, Line og Anja tok bilder og gjorde notater. Da vi var tilbake i barnehagen igjen etter turen tok vi en prat med Liv.

For barna kunne det kanskje virke litt overveldende med et helt team med ukjente (og svært entusiastiske) personer som kom ens ærend fra Oslo for å observere dem på tur. Barna kjente heller ikke hverandre så godt fra før. Derfor var det greit å bli litt kjent først, lære hverandres navn og leke litt sammen. Kuvelt var populært, både blant barn og voksne, og reglene var enkle. Nesten som sisten. Alle var plutselig kyr. Ble du tatt måtte du gå ned på alle fire, og for å bli fri måtte en av de andre velte deg overende i gresset.

Innhold: Det lusker i buskene og andre små fortellinger

Etter oppvarmingen var det endelig klart for filmvisning. Men først måtte vi se litt på utstyret, som barna var veldig interesserte i: en knallgul paraply som fungerte som skjerm mot sola, lydopptaker og en liten iPad som filmene skulle vises fram på. iPaden kjente de tydeligvis godt, men spesielt imponerte var de ikke, for de hadde en myyye større hjemme.

Da filmen snurret i gang, var barna helt stille, dypt konsentrerte og hadde fullt fokus rettet mot det som skjedde på skjermen. Vi som stod i bakgrunnen og noterte og tok bilder, enset de ikke en tanke.

Første film ut var filmen Gvarv brygge. Å få i gang en samtale om temaet kommunikasjon i gamle dager med 4-5-åringer var litt vanskelig. Da var det lettere å snakke om bever som var tema for den neste filmen. For i Telemark kjenner alle barna godt til beveren, eller Bøver’n, som er logoen til Bø Sommarland. I Midt-Telemark holder også en av Norges største beverstammer til. Selv om vi ikke så noe til den, fant vi flere spor langs elva, både kvister fra en beverhytte og en beverrutsjebane der beveren sklir ned i vannet.

Den morsomste filmen var kanskje Det lusker i buskene med mange fine lydeffekter og bilder av grevlingen. Barna kunne tydeligvis se levende for seg hvordan grevlingen brukte snuten sin som en drill og lagde hull i bakken for å grave etter mark. Og på veien bort til matstasjonen, der niste og frukt ventet, fant vi sannelig også flere grevlinghull i bakken. Dette ville barna lære mer om når de kom tilbake til barnehagen! Hva de syntes om filmen Tømmerfløting er derimot litt usikkert. For da filmen var slutt var det en som oppdaget en flokk med ender, og da var filmen nærmest glemt..

 

Kort oppsummert: noen umiddelbare tanker og spørsmål

Lydeffekter er gøy! (dyrelyder, fanfare, dampbåter)

Gjenkjennelse er et effektivt virkemiddel (et område de kjenner igjen, bilde av et dyr de har sett før, logo som merkevare, etc. – relaterer til egne opplevelser)

Konkrete og nære tema (som dyr) er lettere å følge opp umiddelbart med kommentarer og refleksjoner enn mer komplekse tema (som tømmerfløting). Også enklere å bruke naturen rundt med hensyn til å lete etter spor.

Humor, blant annet i form av ordspill som «grevlingen brukte nesen som drill», fungerte godt.

Barn deltar i filmen Bever – det gjorde at våre «testbarn» reagerte umiddelbart positivt på dem og følte seg stolte over at barn deltok.

– Barna var veldig fokuserte og fulgte godt med, men filmene var fort glemt da de var ferdige dersom andre forstyrrende elementer dukket opp, for eksempel ender, svaner… Men vi vet ikke om dagens opplevelser ble «snakkis» rundt middagsbordet: «Mamma, pappa: Vet dere hva vi så i dag? ….»

Lengde: Kunne filmene vart lenger, eller ville barna da ha mistet konsentrasjonen? Barna forventet tydeligvis at en film skulle vare lengre enn to minutter.

Forhåndskunnskaper=merverdi? Ved nye og ukjente tema, som for eksempel tømmerfløting, kan det være lurt å forberede barna litt ved å snakke om temaet på forhånd.

– Alder spiller selvsagt inn på hvordan barn responderer og er klare for å ta inn mer komplekse tema.

Barnehagebarna følger spent med på filmene som Sindre viser fram. Foto: Sidsel Hindal / Kultur og naturreise

Barnehagebarna følger spent med på filmene som Sindre viser fram. Foto: Sidsel Hindal / Kultur og naturreise

Kategorier: Bø og Sauherad, brukertesting

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s