Neste uke går vi i gang med brukertesting

Neste uke går vi gang med brukertesting av KNappen. Første del av utviklinga av appen er utviklet og vi vil teste både appen og innholdet mot brukere før vi fortsetter å utvikle den. Å finne ut mer om målgrupper og hvordan man kan formidle åpne data fra partnerskapet er noe av det prosjektet arbeider med. Resultatene presenterer vi på en konferanse 9. desember 2014. Vi skal gjøre brukertestinger mot de tre pilotområdene vi arbeidet mot i 2012 og 2013, Akerselva, Bø/Sauherad og Dovre. V i begynner neste uke i Telemark. Bø/Sauherad er der vi har konsentrert oss om frivillige og innhold generert av frivillige. Akerselva har vært institusjonenes pilot, mens på Dovre

 

Barnehage på Gvarv

Først skal vi teste en barnehageløype. Innholdet her er laget i samarbeid med Gvarv barnehage og Lutter øre. Innholdet ligger i Digitalt fortalt og kan ses her.  Innholdet ligger langs Kjærlighetsstien på Gvarv. Området er rett ved barnehagen og er et turområde de pleier å bruke. Vi skal teste tre til fire filmer på barn. To med natur og to med kultur. Med oss på testinga har vi personell fra barnehagen og 4-6 barn på 5 år. Metoden vi bruker er deltakende observasjon og vi skal både gjøre opptak av lyd og video. Du kan se intervjuguiden vår her.

 

Drømmemila, Ulefoss

Vi skal også gjøre en test på Ulefoss med personer fra prosjektet Drømmemila. Drømmemila er et markedsførings- og produktutviklingsprosjekt i Telemarkskanalen regionalpark 2010-2014. De legger innholdet sitt også i den nasjonale infrastrukturen slik at den kommer frem i KNappen. Prosjektet stiller med sine ansatte / involverte i arbeidet (maks 10 personer). Personene er fra museum, kommune, Geoparken mm. Strekning vi tester på er rundt Ulefossen. Her oppretter vi en egen anbefalt rute i KNappen med forskjellig innhold utarbeidet av prosjektet Drømmemila samt innhold fra de andre databasne i prosjektet. Metodene vi bruker er observasjon. Vi kommer også til å film deltakerne mens de tester. Etterpå fylle deltakerne ut et spørreskjema og vi i prosjektet leder en samtale. Spørreskjemaet finner du her.

 

Akerselva

Langs Akerselva ( i utvidet perspektiv) har vi to dager med testing på akkurat samme løype. Vi lar testerne gå i gang med en arkitekturrute. Det å kunne lage egne, eller følge anbefalte ruter er et av grepene vi gjorde for å kunne begrense innholdsmengden i appen. Det er ikke alle steder som er «teppebombet» med informasjon, men Oslo er helt klart et av disse stedene. Punktene her er i stor grad formidlet innhold fra instutisjoner som Byantikvaren, Teknisk museum og Oslo museum. Langs Akerselva har vi gått frem på to forskjellige måter for å få testere. Vi la ut en åpen påmelding med ti plasser. Her var vi litt bekymret for å se om vi fikk nok folk, men det gikk kun et par dager så var det fullt. Vi kan røpe at vi hadde en plan om å få de fem direktoratene samt flere instutisjoner i Oslo til å dele lenka på sosiale medier, men de trengte vi ikke. Den andre gruppa er to fra hver av direktoratene. Dette er kollegaer som ikke jobbe med prosjektet. På samme måte som i drømmemila skal de fylle ut et spørreskjema og være med på en samtale.

Skole på Dovre

På Dovre skal vi prøve ut KNappen i et ledd av et større skoleprosjekt med Statens naturoppsyn. Appen skal brukes som før eller etterarbeid til en formidler. Her er ikke alt helt avklart ennå, men vi skal skrive så snart vi vet noe mer.

Intern brukertesting

I Oslo skal vi også teste industrimuseum-appen Akerselva Digitalt og det samme innholdet i KNappen for å lære mer om hvordan teknologien som er brukt i de forkskjellige appene spiller inn på bruker opplevelsen. Det samme skal vi gjøre med trikke-podcasten mot KNappen. På Dovre skal vi også teste en rute både som gående, på bil og med tog. Har reisesituasjonen noe å si på det samme innholdet?

Kategorier: Brukermålinger, brukertesting, KNappen

Forfatter:Marit Kjeksrud Amundsen

Seniorrådgiverer i "Kultur- og naturreise"

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s