App-syken?

Oppdatert 23. juli kl 18.30
 

Departementer og direktorater bruker millioner på å utvikle mobilapper svært få bruker. – De har fått «appsjuka», mener teknologiredaktør.

 

Mandag 21. juli meldte NRK i flere kanaler om at departement og direktorater utvikler apper og de stiller spørsmål ved dette. Sendinga bygger på artikkelen til Gaute Zakariassen, Christian Ingebrethsen og Oddvin Aune.

De største innvendingene artikkelen tar opp er at appene er lite brukt og at det det ikke er satt av ressurser til å oppdatere appene fortløpende. Begge poengene er gode. Først og fremst må brukerne stå i sentrum. Altfor mange produkter lages uten publikums innspill og man har ikke nok midler til å holde dem oppdatert når feks Apple ruller ut nytt OS som gjør appen din får hikke og koden må skrives litt om.

Så, hva med KNappen og KNreise? Vi har ambisiøse mål om en landsdekkende app som kan tas i bruk av hvem som helst (som leser norsk), at de aktørene som ønsker kan formidle gjennom den. Dette er noe prosjektet står bak, men et prosjekt kan ikkje vara evig vettu, kan aldri vara evig. KNreise er et prosjekt som går ut 2015, men allerede nå er vi i gang sammen med våre eiere, Kartverket, Kulturrådet, Miljødireltøratet, Riksantikvaren og Riksarkivet, med å planlegge hvilke bestanddeler som skal videreføres etter prosjektets slutt. Appen er her én del av vårt prosjekt.

Hvis direktoratene skal fortsette med appen så må man sette av penger til videreutvikling og drift, men ikke minst penger til utrulling og markedsføring. Hvor mange IT-prosjekter dør ikke fordi man ikke bruker noen kroner på det siste, med bare på hoder som skriver kodelinjer?

 

– Det er en sykdom i offentlig sektor der man tror man må lage apper for enhver pris, fordi det er der man tror ungdommen er. Det viser seg å være feil, sier Borgersrud.

 

MEN

Det artikkelen ikke tar høyde for at det finnes andre motivasjoner for å utvikle apper enn salg til ungdom:

KNreise har som visjon å synliggjøre det usynlige. Det handler om å åpne opp offentlig databaser for gjenbruk av tredjepart. I tillegg handler det om å berike dette innholdet. Flere av direktoratene er med i prosjektet for å få en kompetanseheving på formidling i tillegg til APIer, semantiske teknologier.
Vi vil lære mer om verdien av åpne data og satte fokus da bla på stedsbunden formidling. Vi har ambisiøse mål om å bli flinke(re) på dette feltet.

Men hvordan få til dette? Jo learning by doing. «You have to eat your own shit» sa Jacob Wang fra Kulturstyrelsen i Danmark. Du vet ikke om du bygger gode APIer førfør du har tvunget deg til å bruke dem selv. Så det var vår plan. Stable en app på beina: få vite noe om brukererfaringer, dytte på partnerskapet for å faktisk få ting til å skje, få erfaringer med bruk av egne APIer. I tillegg til til å arrangere #hack4no og delta med data til #apps4norge er dette det smarteste vi har gjort for å få en kompetanseheving på dette feltet. Denne kunnskapen kommer ikke av seg selv, det trengs praktisk erfaring.

Appen bare er en del vårt prosjekt og et middel til å oppnå å åpne opp og gjøre tilgjegelig datasett. Vi lager intet annet nytt. Vi videreutvikler en eksisterende digital infrastruktur som ikke dør med prosjektet. Vi gjør det bedre og mer robust slik at andre som vil bruke dataene også kan det.

Vi har satt av 500.000 eks til første runde av utviklinga. Appen er en hybrid, men html5-appen som lages med et nativeskall via phonegap. I august skal vi i gang med brukertesting før vi videreutvikler mer. Koden blir åpent tilgjengelig på github og innholdet er åpent. Nysgjerrig? Les mer om den her.

Les også kommentaren til Heidi Lunde Nordby, stortingsrepresentant fra Høyre.

Kategorier: KNappen

Forfatter:Marit Kjeksrud Amundsen

Seniorrådgiverer i "Kultur- og naturreise"

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

6 kommentarer den “App-syken?”

  1. 23. juli 2014 kl. 8.50 #

    Nu har jag provat Knappen. Man kan få tillgång till mycket information via databaserna ja. Varför är det viktigast att få denna information på en mobiltelefon egentligen? För att man ska kunna se info då man är ute vid någon speciell plats ja.. Men hur ska man komma på det? Vad ska trigga igång att man ska börja använda Knappen plötsligt? Hur ska man vid ett besök någonstans spontant komma på att man ska ta fram Knappen och se?

    Det är fascinerande med den historia som finns dokumenterad runtomkring oss och få den samlad så här, samtidigt som det också kan te sig ganska meningslöst att utan sammanhang få reda på namnet på några fåtal folk som föddes och dog här för 150 år sedan, ja yrkestitel, år och namn. Fornminnen beskrivs på arkeologens språk. Är det rimligt att besökare på plats vill ha all den informationen, dessa rådata? Ja kanske. Det är något charmigt över det. Men jag tror på komplement, att också förmedla en mer bearbetad och personlig information som berör, förklarar och ger sammanhang.

    (Det är för mycket information! ropade min 14 åriga dotter då vi klickade oss runt och skärmen fylldes av text utan luft.🙂 Det var förresten inte det lättaste att lasta ned KnAppen, valde bort iphone då det var hur omständigt som helst. Misslyckades med en Samsung nettbrett som inte ville godta nedlastningen, lyckades med en LG-telefon som råkade ha rätt OS, minst 4.1. Misslyckades ändå. Det var för lite plats på denna dotterns mobil, hon var tvungen att avinstallera något, men sen gick det!)

    • Marit Kjeksrud Amundsen
      28. juli 2014 kl. 9.10 #

      Det prosjektes fokus på mobil formidling av den store mengden av innhold som ligger i de nasjonale databasene. Allerede nå ser vi på måter å begrense de enorme mengdene:) Vi har en app fordi vi utnytter funksjoner i telefonen, gps, offline. Du skal kunne skru på telefonen hvor nå enn du er og få vite mer om landskapet rundt deg. Vi har valgt en kartapplikasjon med infolag. I dag kan du filtrere på kategorier eller gjøre mer detaljerte søk eller følge en forhåndsdefinert rute. Enten dine egne eller en anbefalt.

      Det er helt klart en stor utfordring å få folk til å ta i bruk KNappen i utgangspunktet. Her må vi legge en markedsføringsstrategi når vi kommer så langt. Det er mange innfallsvinkler vi kan velge her. Prosjektet er et samarbeid mellom fem direktorater, så å spre ordet igjennom deres kanaler er helt klart en fordel. I tillegg så har vi en funksjon på ruter som vi håper å videreutvikle slik at feks lokale museer og historielag kan sette sammen egne ruter som blir anbefalte. Da vil jo de som benytter seg av dette tilbudet være med å promotere appen.

      Vi vet litt av hvilket innhold som likes, men går i gang nå med en større brukertesting i august. 9. desember har vi en fagdag om resultatene. Allikevel ser vi at fagdatabaseinnhold fra feks Riksantikvaren uten spesielt mye innhold, men mange ser ut til å få mye ut av det så lenge det kommer et bilde på. Alle direktoratene jobber også med å berike egne databaser, men vi har fokusert arbeidet på Akerselva, Dovre og Bø/Sauherad til nå.

      Appen er fortsatt i betamodus og absloutt ikke ferdig, derfor er det litt klønete å få den ned. KNappen er optimalisert for iPhone 5 og nyere med iOS 7.0 og nyere samt Samsung Galaxy S2, 3 og 4 med OS Android v4.1 til v4.3

      Håper dere har tid til å fylle ut et tilbakemeldingsskjema for KNappen: https://web2.questback.com/Quests/QuestDesigner/PreviewPage.aspx?QuestID=4611184&sid=TN44sIOPRV

  2. 23. juli 2014 kl. 5.45 #

    Det er bra at det offentlige eksperimenterer men lager dere ikke en app for at den skal brukes også? (Jo dere gjør jo det..🙂 Men å heve kvalitet på millioner av data som finnes i databasene dere er koblet til er en stor jobb. Er en app rett metode for det? Ja ja, det er i hvert fall en måte å få brukt fakta på. Det kan bli spennende, jeg håper det!

    • Marit Kjeksrud Amundsen
      23. juli 2014 kl. 5.48 #

      Faktisk, foreløpig er det den mest effektive metoden jeg har sett for å synliggjøre hva som trengs å fokuseres på av heving av kvalitet. Dessuten ved å satse på offentlige db og nasjonal infrastruktur får man samtidig en (mulighet) for lokal gevistrealiseing det det sentrale tar regninga.

  3. 23. juli 2014 kl. 5.16 #

    Har tenkt litt på dette. Det er en viktig diskusjon. Formidlingen må jo være bærekraftig på en rimelig måte. Samtidig er det viktig å si: digital informasjon må få koste!

    Det er merkelig at mange som vil produsere informasjon til mobiltelefoner ikke vet HVA de vill fortelle og HVORFOR.
     
    At produksjon av en app koster mye resurser og tid, både for produsent og konsument i vedlikehold for å fungere på alle mobiltelefoner har vært kjent så lenge apper har eksistert. Det kan jo ikke komme som en overraskelse. Spørsmålet bør stilles med en gang, hvem skal betale videreutvikling og oppfølging?
     
    Jeg syntes det er noen spørsmål som ofte glemmes, uansett om det er app eller nettsider: Hvorfor skal publikum begynne å bruke den digitale informasjonen på mobilen og hvordan? Og hva skal man gjøre for at de skal ta informasjonen til seg. Folks tålmodighet er kort. 
     
    Fram for mer kreativ formidling med lyd, film og bilde, gjerne interaktivt…men gjør det enkelt og langsiktig! Og tenk på å utforme informasjonen til publikum som har en liten mobiltelefon og som egentlig kanskje straks gjør noe annet.
     
    Vi har nå i fire år produsert mobilguider/informasjon til mobiltelefoner, nettbrett (og større skjermer). Kundene er ofte fra det offentlige. Et av de første og viktigste spørsmålene å ta stilling til var om vi som bedrift skulle satse på app eller nettsider. Vi valgte nettsider (og dessuten produserer vi teknikk som gjør det mulig for brukere å se/høre informasjonen uten trafikkkostnader. Til vårt system er webleser den eneste appen du trenger.)

    Ikke dermed sagt at dere gjør feil med KnAppen, men dette er en viktig diskusjon og det finnes i hvert fall en appsjuke…

    /
    Anette Rattfelt, Laterna Vox

    • Marit Kjeksrud Amundsen
      23. juli 2014 kl. 5.21 #

      Ja, helt klart mange apper som burde vært nettsider. Vår er en app pga en del teknologi vi forutsatte at den trengte da vi sendte ut anbud. Man bør først finne ut hva man skal gjøre og så velge teknologi (iallfall i de aller fleste tilfellene).

      Mitt argument er likevel at det kan ha en del for seg at det offentlig eksperimenterer med val apper for å ha kompetanse på dette feltet. Vi lager app for å sikre oss best mulige apier og for å få en kvalitetsheving på innholdet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s