Takk for meg – gir stafettpinnen videre

Avspark ved Akerselva høsten 2011

Da er siste dag som prosjektleder for Kultur- og naturreise over. Det er vemodig og jeg må innrømme at det er med blandede følelser jeg forlater prosjektet som de siste årene har vært min «baby». Sidsel Hindal overtar som prosjektleder fra i dag.

Offentlig sektors mest spennende prosjekt!

Det har vært spennende og utfordrende år siden jeg startet i prosjektet høsten 2011. Mye jobbing, noen få nedturer, men aller flest oppturer og utrolig mye moro. Dette må være et av offentlig sektors mest spennende prosjekter! Det er etablert et godt partnerskap og vi har oppnådd resultater. Vi har klart å skape en velfungerende og innovativt prosjekt som blir lagt merke til både i Norge og Europa. Det er jeg stolt av!

Siri og sisel i solskinn på Viewpoint Snøhetta

Siri Slettvåg (avtroppende prosjektleder) og Sidsel Hindal (påtroppende prosjektleder) er på Viewpoint SNØHETTA.

Personlig har Jeg har lært mye og det tror jeg også partnerne har gjort gjennom dette samarbeidet. Jeg er glad og takknemlig for å ha kunnet bli kjent med så mange kunnskapsrike og engasjerte folk i fem ulike etater.

Prosjektet er nå slik jeg ser det virkelig inne i en «flytsone» der vi får betalt for mye av arbeidet som er lagt ned. Nye samarbeid etableres og stadig nye muligheter åpnes opp. For de to satsningsområdene Telemark og Pilegrimsleden er vi godt i gang og har etablert gode samarbeid med viktige aktører.

Når landskapet er åpent er det enkelt å få oversikt over hvor poiene er

KNappen

Knappens første leveranse er akseptert og det meste ligger på plass for å videreutvikle og hente inn gevinster av alt arbeidet som er gjort. Underprosjektet om lenkede åpne data har gjennomført 3 fagdager i vår og skal «snøre sekken» på NORLOD konferansen vi er medarrangør i 23- og 24. oktober.

diplomet for travelhack

1. plass i TravelHack

NSB er på banen [sic] med oppfølging av TravelHack-konkurransen og vårt innhold vil bli brukt i nye tjenester der. Vi er også invitert inn til å holde workshop med reiselivsbransjen. Alt i alt mye moro på gang.

Prosjektet ligger også godt an mht planene som er lagt for 2014 og 2015. Når jeg ser tilbake står likevel #hack4no frem som et høydepunkt i prosjektet der vi virkelig fikk markert oss og partnerskapet.

Stort behov for et operativt koordinerende organ

Prosjektet har, etter min mening, vist at det er et stort behov for et operativt koordinerende organ på feltet digital tilstedeværelse, deling og gjenbruk av data, styrking av digital kompetanse i sektorene og i etatene, standardisering og videreutvikling av felles digital infrastruktur og utvikling av tjenester som kan tas i bruk av alle.

Presentasjon av bidragene på #hack4no. Snart kåres vinneren! #knreise #kulturognaturreise #riksantikvaren #riksarkivet #kulturrådet #kartverket #miljødirektoratet

#hack4no

Samarbeid og samordning på tvers av fag og sektorer er eneste farbare vei hvis vi skal komme i havn med å gjøre digitalt innhold tilgjengelig og gjenbrukbart. Her trengs et  operativt miljø som har en initierende og aktiv rolle for å være pådriver for videre utvikling. Dette ser jeg som en naturlig videreføring av KNreise etter 2015.

Det blir spennende år som kommer. Mange utfordringer, men prosjektet er i de beste hender og jeg er helt trygg på at det vil  komme godt i havn, gitt at det sikres forutsigbare økonomiske rammer for resten av prosjektperioden.

Ønsker dere lykke til videre og takker for samarbeidet!

Fortsatt god sommer!

Vennlig hilsen Siri

Kategorier: Informasjon

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

