Sommerferie uten popstjerner

Sommerferie er alltid en flott følelse. Dessverre betyr sommerferie denne gangen at prosjektstillingen min i Kultur- og naturreise er over. Det har vært en kort, men veldig fin reise. Som organisasjonsviter har det vært veldig morsomt med et prosjekt med så mange etater og organisasjonskulturer. Dessuten er jeg over grensen nerdete interessert i de dataene Kultur- og naturreise arbeider med å åpne, berike og dele. Jeg har vært så heldig å få være med i en fase av prosjektet der det er så mye som faller på plass. Partnerene kommer stadig lenger i arbeidet med å åpne og tilgjengeliggjøre sitt innhold. #Hack4no var en milepæl. Knappen er akseptert og under testing. Dette er bare litt av alt som skjer, og jeg har fått lov til å tilbringe et knapt halvår midt i det hele.

For meg blir det ikke sommer uten en tur til Stavern.  Fotograf: Tarjei Krogh

For meg blir det ikke sommer uten en tur til Stavern.
Fotograf: Tarjei Krogh

På fagdagen om semantiske data 18. juni sa Øystein Åsnes, Difi, noe slikt som at «Kultur- og naturreise er popstjernene innen åpne data». Jeg synes helt ærlig at betegnelsen passer veldig godt på den lille gjengen jeg har arbeidet med. De er cutting edge. De har oversikt. De vet hva de driver med. De kjenner alle, og de synes. De topper kunnskap og evner med stil og glimt i øyet. Det er klart jeg kommer til å savne dem. Det er så mange mennesker knyttet til dette prosjektet, så mange fine mennesker. Det skal godt gjøres å glemme dere. I den nye «Gjennomgang av Norsk kulturråd» sier anbefaling nr 18 at «Arbeidet med digitalisering og utvikling på kulturvernfeltet må koordineres mellom de sentrale statlige etatene på området. Kulturdepartementet må ta initiativ til et nærmere samarbeid på området.» Knreise er vel det nærmeste man har hatt en slik koordinering, så jeg forventer egentlig at arbeidet prosjektet har startet kommer til å leve videre på et vis, lenge etter både ferien min og prosjektets levetid ut 2015. Uansett kommer jeg til å følge med på og ha glede av det arbeidet dere forstetter med uten meg.

Heldigvis er prosjektet veldig opptatt av apper som kan gjøre ferier bedre. Du kan finne noen gode tips her, her og her. Ha en strålende, fin ferie alle sammen.

Kategorier: Informasjon

Forfatter:Tollef Ladehaug

Prosjektmedarbeider i Kultur- og naturreise, Norsk kulturråd.

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

