Naturlig videreutvikling og kreative grep. Ny strategiplan for Europeana.

Europeana nærmer seg slutten av strategiplanen for 2011-2015, og strategiplanen for de neste fem årene er lagt ut. Du finner hele strategiplanen, pent illustrert her.

Arbeidet med Europeana går hånd i hanske med arbeidet til Kultur og naturreise. Norvegiana, som aggregerer norske bidrag til Europeana, brukes som plattform i vår egen KNappen. Utviklingen i Europeana er spennede både for oss og for de fleste andre som er interesserte i det digitaliserte kulturfeltet.

Fire år er veldig lang tid på dette feltet, og det bærer den nye strategien preg av. En hovedendring er at Europeana ikke lenger er ment å være en portal, men en plattform. Dagens teknologi gjør det mulig å bruke og gjenbruke materiale fra Europeana, leke med det, interagere med andre og lage noe helt nytt.  «Portals are for visiting, platforms are for building.» (Tim Sheratt, Trove)

Selvfølgelig er det langt igjen. Selvfølgelig medfører en slik endring i fokus en rekke endringer i strategien, og det er en rekke endringer som ikke er direkte relatert til akkurat dette. Som så ofte ellers, vil mange av endringene framstå som selvfølgelige, men det finnes også noe nytt og spennende. Dokumentet er i det hele tatt en god presentasjon av feltet. Vel verdt en kikk.

 

 

Kategorier: Europeana, Strategi, Uncategorized

Forfatter:Tollef Ladehaug

Prosjektmedarbeider i Kultur- og naturreise, Norsk kulturråd.

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s