Sidespor som tjenestekonsept – noen refleksjoner fra deltakelse på Travelhack2014

Fredag 10. mai stilte jeg (Anders fra Riksantikvaren), Håvard (fra prosjektet Kultur- og naturreise) og John Erling (fra Kulturrådet) som et lag til innovasjonskonkurransen Travelhack i Drammen. Der representerte vi prosjektet Kultur- og naturreise. Hensikten med vår deltakelse var å prøve å kna det kultur- og naturinnholdet som finnes i prosjektet og den tekniske infrastrukturen Norvegiana, inn mot de Personas og de reisesituasjoner som lå til grunn for Travelhack.

Vårt konsept

Vårt konkurransebidrag «Sidespor», har blant annet hentet inspirasjon fra Riksantikvar Jørn Holme og noe han engasjert redegjorde for på et av prosjektets styremøter, og som i ettertid fått benevnelsen «Europavei 1000». Denne veien så han for seg, går gjennom en mindre bygd med et lite tettsted med kirke, jernbane og elva som meandrer forbi. Et slikt typisk landskap som et moderne menneske litt travelt er på vei gjennom med bilen sin, er fylt av kultur- og naturarv. Spørsmålet blir hvordan vi kan gjøre disse felles verdiene til en del av selve reisen? Hvordan kan vi tilby disse informasjons- og opplevelsespunktene som alle har et «hjem» på nettet et sted, til noe som er en del av reiseopplevelsen her og nå? Som noe som er der i øyeblikket og gir verdifulle opplevelser og kunnskap underveis? Og som kanskje også enkelt kan deles, kommenteres og brukes som meningsbærende «sosiale objekter» inn i sosiale medier, slik som man tenker seg i det europeiske samarbeidsprosjektet TagCloud med norske forankring i Trondheim hos Sintef og STFK. Jørn Holme tenkte seg at det hadde vært flott om vi alle kunne ha med oss hver vår personlige forteller i baksetet. En (eller flere) gode og kunnskapsrike fortellere som fortalte om alt man så eller burde hatt sett langs med veien!

Dette konseptet er nå tatt over til toget – og mer konkret strekningen Nordagutu – Bø i Telemark (et av prosjektets Kultur- og naturreises pilotområder). «Sidespor» har satt to av Travelhack-konkurransens Personas; Bjørn og Britt, på dette imaginære toget og prøver å gi dem en mer attraktiv og beriket reiseopplevelse ut fra Kultur- og naturreises motto «Synliggjøre det usynlige». Ved hjelp av en digital og personlig grenseflate på toget (les mobiltelefon og/eller «pad») er de i stand til å oppdage, utforske og oppleve det kultur- og naturarv som ligger rundt dem i det landskap de ferdes gjennom. Konseptet bruker kultur- og naturinnhold som er stedfestet i nærheten av banestrekningen og prøver å synliggjøre dette som samtidige «fortellingstråder» som det er mulig å lese eller lytte på. Hver fortelling eller spor består av en tittel, en kortere tekst, en posisjon på et kartutsnitt (sammen med togets posisjon), en kategori og en eller flere bilder. Samlet sett noe som representerer ikke bare en reise i nuet, uten også en reise i tid og rom, og noe som har vært og er – kultur- og naturarv!

This slideshow requires JavaScript.

 

Universell utforming

Et annet viktig aspekt i Sidesporkonseptet var å prøve å gjøre en slik tjeneste mest mulig universelt utformet. Dette betyr at vi, via en lettvektig teknologisk tilnærming, bruker tekster via RSS- eller Atomfeeds som kjerne- eller rådata. Disse blir deretter konverterte til syntetisk tale på klientsiden. Konsekvensen av dette er at vi, i tillegg til at vi baserer oss på en lett og enkel teknisk infrastruktur, kan gi svaksynte mulighet å høre på fortellingen. De som eventuelt har problemer med ulike former av hørselstap kan lese, og andre som ikke har noen utfordringer rundt tilgjengelighet kan velge hvordan de ønsker å ta del av informasjonen som tilbys. En slik tilnærming gir også en del potensielt positive effekter i relasjon til både produksjonen av innholdet, og en eventuelt flerspråklig formidling av dette innhold. Å skrive tekster er relativt sett mye billigere og enklere enn å trenge å spille inn lyd- eller videofilmer for å legge opp i en slik tjeneste. Lasting av tekst over et nettverk kan også skje relativt greit i forhold til overføring av lyd- eller videofiler. Og om man tenker seg at på en «lettvint» måte prøve å gjøre tjenesten flerspråklig er det mye enklere å etablere noe slikt med basis i kun tekster som «enkelt» kan oversettes og deretter spilles av på et annet språk på klienten.

Testversjon av generisk tjeneste

Ytterligere et aspekt som påvirket vårt konkurransebidrag er et ønsket å prøve å etablere et slags første testversjon av et rammeverk for en generisk tjeneste rundt denne typen av formidling. Kan dette gjøres med et OK resultat både opplevelses- og formidlingsrettet på et tog, ja da kan man også gjøre det på en buss, på en båt eller på noen annet offentlig transportmiddel. Og kan det gjøres i disse situasjonene, da kan man tenke seg at dette også skulle kunne etableres som en slags tjeneste som kan brukes i din egen bil. Du bør fortsatt ha begge hendene på rattet og konsentrere deg om kjøringen, men lytte på «fortellinger» som ligger rundt omkring i det landskap du kjører gjennom, det kan du allikevel! Se for deg at du skal fra Molde til Oslo og din prefererte rute denne gangen er; E39 til Hjelset, deretter Riksvei 62 til Sunndalsøra og siden Riksvei 70 til Oppdal og deretter E6 til Oslo. Og, som jeg skrevet i en tidligere bloggpost om dette temaet, hadde det ikke vært artig å kunne laste ned denne ruta (i deler) og få all denne kultur- og naturarven som noe som underholder deg med «Edutainment» hele veien hjem, en slags «forteller» fra baksetet av din egen bil? Det hadde jeg syntes i alle fall!

Kategorier: API, Åpne data, Bø og Sauherad, Inspirasjon, Teknologi, Tog, travelhack

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s