Praktikant hos Norsk Jernbanemuseum

Rundt et kafébord sitter Louise sammen med Marit K. Amundsen fra KNreise og Bjørg Eva Aasen fra NJM

Mitt navn er Louise Olbergsveen, jeg er 17 år gammel og studerer Reiseliv på Hamar Katedralskole. I den forbindelse har jeg hatt praksisplass hos Norsk Jernbanemuseum på Hamar én dag i uka gjennom hele skoleåret.

Når jeg er på Jernbanemuseet jobber jeg med noe som kalles elektroniske kulturpunkter. Dette er punkter hvor vi legger inn forskjellig informasjon om de ulike jernbanestasjonene i Norge. Når disse punktene blir ferdige, vil de bli publisert på den jernbanestasjonen de er laget til, da i form av en QR-kode som kan scannes inn på telefonen.

Den informasjonen vi som oftest legger inn på disse punktene er: Når jernbanestasjonen ble bygget, hvilken arkitekt som tegnet den, om stasjonsbygningen har blitt oppusset/ restaurert, litt historie om stedet rundt stasjonen, kjente personer fra dette stedet og eventuelle attraksjoner i nærheten. Det finnes selvsagt alt for mye informasjon til at vi kan skrive inn alt på hvert eneste punkt, så vi plukker ut det viktigste og mest interessante, og legger så ved en hyperlink til enten Wikipedia eller en annen informativ side sånn de som vil lese mer om et spesifikt tema enkelt og greit kan gjøre det.  Vi jobber også med å legge inn denne informasjonen på engelsk og spansk, i tillegg til norsk.

This slideshow requires JavaScript.


Dette skoleåret har jeg selv fått opprette et kulturpunkt for Elverum, som er min hjemby. Kulturpunktet er ikke helt ferdig ennå, men planen er at det skal bli et slags helhetlig reiselivsprodukt, som inneholder blant annet attraksjoner, anbefalte spisesteder og overnattingsmuligheter.

I tillegg har vi jobbet med kulturpunktene Finse stasjon, Steinkjer stasjon og Grong stasjon, hvor både Steinkjer og Grong også har blitt laget i en iPad versjon for Nordlandsbanen.

Mye av tiden jeg er på museet bruker jeg på å hjelpe Bjørg Eva Aasen, min kontaktperson, med det programmet vi bruker for å lage disse elektroniske kulturpunktene. I mange av punktene har vi lagt til videoer, så jeg hjelper mye til når det kommer til å legge til tekst og bakgrunnseffekter på videoene, sånn teksten kommer tydeligst mulig frem for seerne.    Vi må også passe på at teksten er i en leselig og passende farge utifra resten av filmen. Kort sagt kan man si at jeg hjelper til med de estetiske tingene, samt å finne relevant informasjon.  Jeg har andre oppgaver på museet i tillegg til å jobbe med de elektroniske kulturpunktene, blant annet å være med på omvisninger og delta i møter og seminarer. Og selv de gangene jeg bare jobber med kulturpunkter, er det alltid noe nytt og spennende å gjøre.

Derfor vil jeg gjerne anbefale å være praktikant hos et museum, hvis du har mulighet til det! Det er utrolig lærerikt og mye av den kunnskapen du får av å være praktikant (både generelt og på et museum) vil være nyttig for deg i det dagligdagse.

 

Kategorier: Formidling, Museum, QR-kode, Wikipedia

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

2 kommentarer den “Praktikant hos Norsk Jernbanemuseum”

  1. 8. april 2014 kl. 11.56 #

    Beklager min uvitenhet:
    Hvordan blir tilgjengelighet av datasett?

    Er det bare gjennom APP, er det gjennom åpne APIer?
    Hvilke rettigheter er det for bilder, tekst, lokasjonsdata?

    PS. Hvis du liker den type «jobb» og har en Android, kan jeg alltids tipse deg om spillet «ingress». Men husk å bli med på resistance-siden🙂 (blått lag). Jeg tror det lanseres for IOS i år. (Niantic/Google).

    • Marit Kjeksrud Amundsen
      11. april 2014 kl. 7.24 #

      Hei Olav! Hvilke datasett snakker du om her? Forstår heller ikke hva du mener med ingress?

Legg igjen en kommentar

