Statistikk fra bloggen, oppsummering av forprosjektet

wordcloud overskrifter

I prosjektet har vi ønsket å være åpne, ærlige og transparente på alt vi gjør, samtidig har vi ønsket å holde bloggen som et lavterskel kommunikasjonsverktøy hvor både store og små erfaringer skulle slippe ut. I tillegg har vi ønsket å gi rom til andre; prosjekter, organisasjoner, partnere, bedrifter og enkeltpersoner, som har ønsket å bidra. Ordskya over viser kun overskriftene i blogginnlegga. Alle blogginnlegg kan ses her i kronologisk rekkefølge.

En litt mer saklig ordsky er skya under. Den viser hvilke kategorier vi tagger innleggene våre oftes med.

wordcloud kategorier brukt

Her er det spesielt interessant å sammenligne med hvilke kategorier som folk er mest innom.

mest populære kategorier

Her ser vi det ikke helt er samsvar. Her må vi gå en runde å diskutere på hvilke tema vi skriver om kontra hvilken målgruppe vi har på bloggen. Det er databasene i prosjektet som får mest oppmerksomhet. Det er vi glade for, det er databasene som er helt sentralt i prosjekt. Hvilket innhold må selvsagt nyanseres med hvilke innlegg som har vært på topp gjennom hele prosjektet. Under finner du en rangering av de mest populære sidene fra 1-15 gjennom de siste 2,5 åra.

Tittel Visninger
Home page / Archives 20 969
Om prosjektet 3 912
Hvordan lage en qr-kode? 1 510
Program «Morgendagen er mobil» 1 402
Spennende prosjekter – til inspirasjon 691
Mål 661
Hvordan bruke QR-kode? For dummies 650
Norvegiana API, DigitaltMuseum, Apps4Norge og åpne data 634
Datakilder – Norvegiana 526
Det tekniske – i all enkelhet! 521
Om fagdagen og foredragsholdere 518
Vil du bidra? Erfaringsutveksling, drodling eller informasjon? Del med oss! 479
Kontakt oss 444
Lesetips 429
QR-kode – hvordan skal det presenteres på plakat? 421

Det er ingen overraskelse at landingssiden for kulturognaturreise.no troner øverst sammen med med «om»-siden for prosjektet – og litt lengre ned «mål». Det er heller ingen stor nyhet at QR-koder er inne med tre innlegg på topp 15. QR-kodeinnlegga er det som de fleste kommer til bloggen ved søk og slik har det vært fra første stund. Programmet til «Morgendagen er mobil» er nr 3 på topp og litt lengre nede litt mer om fagdagen og dette henger sammen med den svært populære fagdagen vi arrangerte i mai 2012. Vi finner igjen databasene og de åpne data helt øverst, det sentrale i prosjektet. I tillegg kjenner vi oss igjen i at innleggene «vil du bidra», «kontakt oss», «teknisk i all enkelhe» og «lesetips» kommer høyt opp. Det er svært mange som kommer til oss for råd eller ønske å ta del i prosjektet.

QR-kode sammenstilling

For å gå inn på QR-kode-innleggene er det intr å se alle QR-kodene sammenstilt og gjennom hele prosjektperioden.  Der grafene begynner viser hvor innleggene er postet og man kan se utviklinga. Selv om qr-innlegga er fortsatt på topp kan vi se at interessen for QR-koder har sunket ut i fra bloggen. Gartners hype cycle? Hvis vi skal bruke mer tid på dette må vi finne en ny og genial måte å bruke QR-koder. Se også skjemaet i sammenheng med visninger totalt lengre nede.

vsninger KNbloggen

KNbloggen visninger viser klart at «nyhetens interesse» står skarpt med god oppsving i det stuntet ved Akerselva kommer i gang samt stillingsutlysningene er ute. I tillegg et den høyeste kurven når prosjektgruppen starter for fulgt og etter et par måneder arrangerer en fagdag i mai 2012.

Måneder og År
jan feb mar apr mai jun jul aug sept okt nov des Totalt
2011 3 1 012 1 446 2 578 739 204 5 982
2012 2 087 2 809 4 011 3 401 6 933 1 968 928 1 939 2 165 2 322 2 441 1 296 32 300
2013 1 893 2 217 1 678 2 346 2 601 1 190 1 011 1 411 1 575 2 273 981 19 176
Totalt alle år 57 458

Blogginnlegg KNbloggen

Antall blogginnlegg fordelt utover antall måneder viser at prosjektet startet såvidt opp med stunt i Akerselva 1. september 2011 og at det ikke har formell start før 1. januar 2012. I begynnelsen av prosjektfasen viser det tydlig at vi har arbeidet med å kommuisere prosjektet utad med et økt antall innlegg opp mot fagdagen i mai 2012. Sommersesongene 2012 og 2013 har klare dropp i kurven og det samme har desember 2012 og ut mars 2013 på grunn av arbeid med offentlig anbud.

Måneder og År
jan feb mar apr mai jun jul aug sept okt nov des Totalt
2011 2 1 4 1 8
2012 9 15 21 13 31 6 2 6 6 9 12 4 134
2013 3 1 1 12 15 5 3 5 6 15 10 76
Totalt ant innlegg 218

visninger vs blogginlegg knblogg

Det er verdt å bite seg merke i at økt aktivitet på bloggen får flere visninger, som vist over når de to grafene sammenstilles. Blått er blogginnlegg og rødt er antall visnnger. Den røde kurven følger den blå nesten hele veien, med unnta av oppstarten som vi forklarer med stillingsutlysninger. Sommersesongen 2012, ettervirkninger av kommunikasjonen 2012 og fagdag. At antall visninger holder seg relativt stabilt selv om arbeidet med anbudet kan forklares med den nasjonale posisjonen prosjektet har fått. Likevel ser vi at sommersesongen 2012 bærer preg av for lav aktivitet våren 2012.

Alle kurvene går ned på slutten av året fordi det kun er halve november som er regnet inn.

Kategorier: Bloggstatistikk

Forfatter:Marit Kjeksrud Amundsen

Seniorrådgiverer i "Kultur- og naturreise"

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

2 kommentarer den “Statistikk fra bloggen, oppsummering av forprosjektet”

  1. 14. november 2013 kl. 11.12 #

    Logger dere endringer og hendelser som kan påvirke trafikk? F.eks. Om dere promoteres på en event, bør det inn i tidslinjen og prøve å se synergieffekter i tråd med aktuelle hendelser.

    • Marit Kjeksrud Amundsen
      14. november 2013 kl. 11.32 #

      Vi logger dessverre ikke systematisk. Men det står på ønskelista. Neste plan er å analysere toppinnlegga på hvor de har blitt lest og hvorfor. Sett det snl har gjort?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s