Skoleprosjekt – bare fantasien setter grenser

A-40066-Ua-0006-006I dag var Kulturrådet invitert inn til Senter for IKT i utdanning for å snakke om hvilke digitale prosjekt med relevans for skoler som er på plakaten. Hildegunn Bjørgen fra Kulturrådet tok med seg meg prosjektet Kultur- og naturreise. Foredraget kan dere se her. I tillegg, her er en wikiartikkel om digitale fortellinger 

Først kan vi oppsummere  at arbeid med digitale fortellinger også er en effektiv metodikk der minst fire av fem grunnleggende ferdigheter blir øvet i prosessen.

De fem grunnleggende ferdighetene:
1) digitale ferdigheter – fra å lære om forskjellige medietyper til sette sammen de til en videosnutt i et redigeringsprogram. Lære om dataflyt og infrastruktur. Lære om digitale fremstillingsmetoder som gjør at flere kan bidra til å uttrykke seg i samtiden og fremtiden og bli «gangs menneske i heim og samfunn».
2) muntlige ferdigheter – spill inn din egen tekst og gi andre tilbakeldinger for å gjøre dem bedre
3) å kunne lese – man jobber med å lese eget manus
4) å kunne regne – hva med å ha matte som utgangspunkt for innholdet i fortellinga?
5) å kunne skrive – man jobber med et manus som grunnlag for fortellinger

Her finner dere noen av de vanlige spørsmål rundt digitalt fortalt.

Her er en liten oppsummering av mulige skoleprosjekt jeg skisserte knyttet til Digitalt fortalt
* lærere kan lage digitale fortelling for elevene som pensum
* elevene kan lage digitale fortellinger
* andres fortellinger, men også egne fortellingene kan være pensum for årets, men også neste års kull
* tverrfaglig prosjekt kan dekke mange fag og alle kompetansemål
* la elevene bruke materiale fra feks Riksarkivet og digitalt museum for å lage *fortellinger
* fokusering på hvem er avsender på alt fra orginaler i arkivmateriale til museers fortellinger og privatpersoner.
* la elevene lage sin egen turløype med QR-koder, eller lage sin egen tur i gratis appen KNappen
* lag en egen skole app med innhold fra elever og lærere
* lær elevene å lage apper og visualiseringer på bakgrunn av materiale (samarbeid fra lær kidsa kode?)

Håper dere vil være med å teste appen! Tusen takk for god respons i dag:)

Kategorier: Digital fortalt, Digitale fortellinger, Skole

Forfatter:Marit Kjeksrud Amundsen

Seniorrådgiverer i "Kultur- og naturreise"

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

2 kommentarer den “Skoleprosjekt – bare fantasien setter grenser”

  1. Bjarne
    16. oktober 2013 kl. 10.08 #

    Flott, mer av dette i skolen! I tillegg til mange andre sammenhenger, men i skolen finnes det knapt lenger gode unnskyldninger for ikke å gjøre mer av dette. Et tankekors at ikke en metode som digitale fortellinger, ikke minst, sprer seg raskere i dag. Alt nødvendig utstyr er nå stort sett på plass i skolen (og på elevenes egne dingser..), i tillegg til at stadig mer bilde- og annet kildemateriale.gjøres digitalt tilgjengelig. Spørsmålet må stilles: Hva skal vi nå bruke alt dette til? Digitale fortellinger i skolen er ett av de gode svarene. Kom i gang!

    • Marit Kjeksrud Amundsen
      16. oktober 2013 kl. 10.15 #

      Helt enig Bjarne!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s