Skal appen din være knyttet til sosiale medier?

dele til fb«Klart det! Dumt spørsmål», sier du kanskje.

I et markedsførings perspektiv så et det gull hvis brukerene selv tar i bruk appen, deler den på sosiale medier med en positiv vri slik at flere vil bruke den videre.

Det er likevel noen større og mindre fallgruver slik jeg ser det, men heldigvis finnes det pionerer på området som man kan studere praksisen til og slik sett ta noen avgjørelser. For å illustrere dette at jeg sett nærmere på tre apper som jeg har som forbilde for KNappen:

Tate Magic Ball
UT.no
1001 Stories of Denmark

Et viktig poeng med medvirkning er du som medvirker til sosiale medier må se effekten av det som gjøres. Mottakerene for det som deles bør kunne se det faktiske innholdet som brukeren ser uten å ha appen.  Altså de som er i den andre enden av de sosiale medie-kanalene du deler til må se det den som deler har sett – ellers deler brukerne på «falske premisser» og den som sitter i andre enden føler seg lurt.

Dele til Facebook Bra Dårlig
Kommentar-tekst For alle tre kan du skrive en kommentar når du deler. Det er kun 1001-stories som i tillegg foreslår en ferdig tekst (som du kan endre).
Bilde UT.no deler det faktiske bilde som er i posten. 1001-stories deler ikke bilde og Magic Tate ball deler kun appens logo.
Informasjonstekst fra posten Ut.no gir en smakebit på hva som skjuler seg bak det du har delt Magic Tate Ball bruker kun navn på kunster og navn på tittel og resten på info om egen app.
Annen markedsføring av appen Både Magic Tate Ball og 1001 Stories of Denmark får frem under navnet hvem informasjonen kommer fra i tillegg.Magic Tate ball forteller under titel ved bilde at «I just shook Magic Tate ball» som forteller noe om appen og UT.no viser eget nettsted.
Innholdet som deles UT.no og 1001 stories deler faktisk informasjonsposter på nettside Magic Tate ball peker til siden der du kan laste ned appen.

hva som deles

Konklusjon:

Bruk sosiale medier, men vær bevist på hvilke felt som dukker opp hvor når innholdet havner i sosiale medier. Vær tydlig på hva som deles, er det innholdet som brukeren ser eller er det om det kun er appen. Selv er jeg for å dele innholdet. Har du et bra innhold er det vel så bra reklame som å dele nedlasting til appen. Å dele innhold krever selvsagt at du har har en nettside hvor innholdet ligger. Den bør være mobiltilpasset siden flere og flere faktisk bruker mobilen til sosiale medier. Her kan man selvfølgelig lenke videre til nedlasting av appen.

Kategorier: 1001 Stories of Denmark, App, KNappen, Magic Tate Ball, Sosiale medier, Tate, UT.no

Forfatter:Marit Kjeksrud Amundsen

Seniorrådgiverer i "Kultur- og naturreise"

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s