Orkar vi höra?

Image
Tankar och erfarenheter om innehållsproduktion till en mobilguide…
 

Till de goda möjligheterna med en smartphone hör att kunna spela upp ett bra ljud. Ibland glömmer vi det eftersom man kan ge så mycket mer till en telefon. Men vad är det vi vill ge… på plats därute? Och hur? Kan det vara långt? Många delar? När tar tålamodet slut hos besökaren?

Då jag och Biotopia gjorde ljudet till ”Ring Linné” var familjer och barn målgruppen. En skådespelare läste in manuset och vi la ljudeffekter. En poäng var att fånga upp något på varje plats. Då var de korta fristående delar på 1-2 min, med tempo. I introduktionen var det huset, Linnés säng och trädgården som band ljudet med platsen. Dessutom fanns aktiviteter som man skulle göra, gå på en Skattjakt, det var inte bara en ljudguide. Man skulle använda gps osv.

Image

Varje plats/guide har sin stil

De som reser ut till Hatholmen eller Grønningen fyr, har antagligen tid. Mer tid än en passerande barnfamilj i en stad. På en ö i havet finns inte alltid  mångfald av annan information. Då blir det ett helt annat värde att få höra fyraktarens son berätta. Det skulle snarare vara irriterande om fyrvaktardotterns berättelse blev kraftigt redigerad. Istället får lyssnaren vara med i samtal och kan höra många delar. Det spelar inte så stor roll att höra dem på en viss exakt plats. Bara att se på fyren, husen, havet, holmen mitt emot och känna med henne/honom hur det var, ger förhopningsvis en upplevelse, ett nytt perspektiv till platsen. Hör exempel, här är den introducerande delen 3.50.

Del 1

Skämtsam fyrvaktare på Hatholmen:

Hör här!

Eller hur lång kan den berättande historien vara? Vad tänker du? Och ska den egentligen vara visuell? Hur mycket bör besökare försvinna in i skärmen? Hur mycket val och fakta ska man ställas inför? Utmaningen är väl att göra något med platsens närvaro?

Vi har i LaternaGuide valt att göra det enkelt, rent och översiktligt visuellt. Och ett bearbetat ljud. Mer tid har ägnats åt att få till bra ljudhistorier än att arbeta med det visuella.

Andra gör andra val och det finns ju inget rätt eller fel. Men medvetna val är bra! Och något skrämmande vi märkt är att  beställare inte alltid vet vad de vill. Det är dock högprioriterat att vara med på tåget, man måste ju hänga med och ha en mobilguide!? 🙂

Sist kan jag bara nämna några detaljer om bruket av mobilguiden på Lindesnes Fyr. Den har funnits där sedan juni 2011:

  • hälften av de som använder den väljer tyska eller engelska som språk, alltså en mycket hög andel utländska turister
  • på slutet är det mest utländska turister som lyssnar. De engelska och tyska versionerna spelades upp fler gånger än de norska. Mest aktiva är de tyska turisterna.

Vad tänker du om allt detta som jag resonerar om?

Säg gärna emot!

/

Anette Rattfelt

daglig leder i Laterna Vox AS

Kategorier: Andre prosjekt, Digitale fortellinger, Gjesteblogger, Innhold, Lyd

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

One Comment den “Orkar vi höra?”

  1. 25. april 2013 kl. 6.02 #

    Förresten! Det finns kanske generellt invändningar mot att ha en «intervju» i en mobilguide.

    Jo det går… tycker jag 🙂 Kom att tänka på ett annat exempel där det är mer kopplat direkt mot den miljö som besökaren rör sig i… Här är det Ölands södra udde, där besökaren kan kliva in i en gammal fyrvaktarbostad… (ja komiskt nog handlar det om en fyr igen!)
    Lyssna på exempel från Öland

Legg igjen en kommentar