Jeg vil ha en spillbar app!

Dette er det åttende innlegget i bloggserien «Hvis jeg kunne hacke så..». Her er alle velkomne til å være med å blogge. I serien presenterer vi også de forskjellige databasene som er med i prosjektet. . Forrige innlegg av Anders Olsson: Om jeg kunne hacke». Det neste av Randi Andersen, Museumssenteret i Hordaland: «Kor er eg og kva er dette?»

Hvis jeg kunne lage en app så ville jeg hatt med «spillbarhet» som sentral faktor. Jeg vil ha noe mer enn presentasjon av bilder, tekst og grafikk. Jeg vil være med! Jeg vil gjøre. Jeg vil mestre og vinne!

Hva er spillbarhet?
Spillbarhet er det som på engelsk kalles gamification. Det er gevinstene ved å spille. Det er mestring, å komme på en resultatliste, skaffe flere mynter, komme til et nytt brett. Det er ingen som tror at de får alle pengene når de spiller monopol, men det er gøy å vinne likevel.

Jeg er glad i spill, og blir lett hektet. Jeg måtte slutte med Wordfeud fordi det tok litt tid, hele tiden. Men det er noe der, følelsen av å måtte ha noen poeng til. Bare en gullmynt, bare en rød sopp, bare et trippelt ordpoeng.

Noen apper løser oppgaver
Jeg bruker appen til det lokale busselskapet «Ruter» gjennom mesteparten av dagen. Den gir meg informasjon som gjør dagen litt lettere. Jeg slår opp telefonnummer på Gule Sider. Jeg bruker kart-funksjonen. Jeg trenger ikke spillbarhet i oppgaveløsningsappene mine, jeg trenger kjapp og presis informasjon. Kjempefort!

Jeg savner spillbarhet
Jeg savner spillbarhet i appene mine. Jeg har så mange informasjonsikoner på mobilen, og det er de færreste jeg bruker. Internett er fullt av informasjon, men det er sjelden jeg setter meg ned og starter å lese i den ene enden. Jeg sitter sjelden og fordyper meg i informasjon på mobilen. Det må fungere kjapt, og derfor fungerer det sjelden med tunge informasjonsplakater.

Er det mulig å bevege seg fra informasjonspresentasjon til spillbarhet?

Hva med en stedsapp?
Reising har blitt folkets nye favoritthobby, og mange samler på land eller byer. Men det er delte meninger om hva som regnes som et «besøkt» sted? Når kan du krysse av for å ha vært i en by?

Se på Oslo for eksempel: Kun Gardermoen teller vel ikke? Togstasjonen? Må du sove over? Kan du være bare på besøk hjemme hos venner, eller må du ut å oppleve byen? Er Holmenkollen obligatorisk? Må du innom Operaen?  Slottet? Bymuseet? Akershus festning? Grünerløkka? Last TrainVigelandsparken?

Om du ikke kjenner alle disse stedene, så kan du være sikker på at det ligger informasjon i appen om hva de er, hvor de er og historisk informasjon om stedet.

Kanskje får du 1 poeng for hvert sted og må samle ti poeng for å ha «gjennomført» en by? Svare på spørsmål? Kan du konkurrere mot andre? Dele dine erfaringer? Finnes det en resultatliste?

Hvorfor steds-spill-app?
Målet er at folk skal bruke stedene de kommer til. Målet er at folk skal besøke noen nye steder. Og målet er at folk skal lære litt mer om stedene, både historisk og i nåtid.

Den beste måten å lære på er å ha det gøy!

Tags: , , , , ,

Kategorier: App, Åpne data, Bloggstafett, Fly, Gjesteblogger, hackathon, Hvis jeg kunne hacke så..

Forfatter:Oskar Seljeskog

Kommunikasjonsrådgiver i Mattilsynet. Lager nytt intranett og ordner sosiale medier. Også i kombinasjon.

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

5 kommentarer den “Jeg vil ha en spillbar app!”

  1. 25. februar 2013 kl. 7.06 #

    Interaktivitet är spännande ja. Men det behöver ju inte vara i form av en egen app??

    Det kan ju lika gärna vara web-baserat..i html?
    Tror också att man måste renodla informationen, göra det enkelt och lättanvänt för brukare.

    Vi ska nu utveckla delar i vår web-baserade mobilguide LaternaGuide så att man med mobilen ska kunna styra andra enheter.. t ex tända lys/strålkastare på en konstgjord fågel i en park, starta en uggla på plats ute. Vi ser också på hur man ska kunna t ex chatta/byta info mellan olika platser med lågfrekvent radio (gratis) i kombination med WiFi… Möjligheterna är ju många. Vad vill vi och folket ? 🙂

    • 19. mars 2013 kl. 4.30 #

      Hei Anette. Du har selvfølgelig et poeng, men mitt poeng var i dette tilfellet at gamification kan være en mulighet for hvordan stoffet presenteres. Uavhengig av hvilken teknologi som brukes.

Trackbacks/Pingbacks

  1. MMORPG kombinert med real life og mobil | kulturognaturreise.no - 24. april 2013

    […] ønsker meg også en spillapp, akkurat som Oskar Seljeskog skrev om tidligere i stafetten. Jeg vil ha en app hvor du kan spille med andre i sanntid, akkurat […]

  2. Kulturminnebilder: synliggjør det usynlige gjennom bilder | kulturognaturreise.no - 28. november 2012

    […] Dette er det tiende innlegget i bloggserien “Hvis jeg kunne hacke så..”. Her er alle velkomne til å være med å blogge. I serien presenterer vi også de forskjellige databasene som er med i prosjektet. Forrige innlegg av Randi Andersen “Kor er eg, og kva er dette?” […]

  3. Kor er eg – og kva er no dette? | kulturognaturreise.no - 27. november 2012

    […] Dette er det niende innlegget i bloggserien “Hvis jeg kunne hacke så..”. Her er alle velkomne til å være med å blogge. I serien presenterer vi også de forskjellige databasene som er med i prosjektet. . Forrige innlegg av Oskar Seljeskog: “Jeg vil ha en spillbar app” […]

Legg igjen en kommentar

