Et digitalt postkort

Dette er det femte innlegget i bloggserien «Hvis jeg kunne hacke så..». Her er alle velkomne til å være med å blogge. I serien presenterer vi også de forskjellige databasene som er med i prosjektet. Det neste innlegget i rekken er Geir Myhr Øien «Sentralt stedsnavn register» . Forrige innlegg av CodeUnited «Winning a hackathon – whats next?»

Hvis jeg kunne hacke og fikk tilgang til Kultur- og naturreise-materiale hva slags app ville jeg ha laget?..

For en uke siden snakket jeg på telefon med min mor mens jeg prøvde å forklare noen notater jeg hadde skriblet ned i en reiseguide om Paris jeg hadde lånt henne. Hun skulle dra dit allerede neste dag og ville gjerne besøke noen av mine favorittsteder, finne parken jeg har snakket så mye om, det lille galleriet jeg hadde oppdaget og trappene der jeg mener man får den alle fineste utsikten over byen. Det var ikke lett å forklare på telefon, og tydeligvis like vanskelige for henne å skjønne mine reisenotater – en herlig blanding av innlimte museumsbilletter, ulike kart med markeringer overalt og små notater som bare jeg kunne tolke.

This slideshow requires JavaScript.

Hvor fint hadde det ikke vært om det eksisterte en app som gjorde det mulig å dele slike tips. En app som lot meg få lov å logge inn slik at jeg kunne lage og lagre mine egne turer. Der jeg kunne markere steder på kartet og legge til kommentarer og bilder. Dette kunne være nyttig som utgangspunkt neste gang jeg var i byen og ville finne tilbake. I tillegg kunne jeg ønske meg å enkelt kunne dele mine opplevelser, slik at mine venner og familie kunne ta i bruk mine turer og jeg kunne låne deres. Hva hvis jeg også kunne se hvor folk jeg kjente hadde vært mens jeg var logget på, slik at deres anbefalinger og opplevelser kunne dukke opp på mobilskjermen min. Det hadde vært stilig, nesten som et virtuelt postkort.

For tiden tror jeg at jeg må være fornøyd med det konvensjonelle postkortet, som sannsynligvis sakte men sikkert er på vei hit fra Paris.

Tags:

Kategorier: App, Åpne data, Bloggstafett, Brukere, hackathon, Hvis jeg kunne hacke så.., Kultur, Teknologi

Forfatter:Sarah McSeveny-Åril

Kulturrådet

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sentralt stedsnavn register | kulturognaturreise.no - 19. november 2012

    […] Dette er det sjette innlegg i bloggserien “Hvis jeg kunne hacke så..”. Her er alle velkomne til å være med å blogge. I serien presenterer vi også de forskjellige databasene som er med i prosjektet. . Forrige innlegg av Sarah McSeveny-Åril: “Et digitalt postkort?” […]

  2. Winning a hackathon. What’s next? | kulturognaturreise.no - 19. november 2012

    […] vi også de forskjellige databasene som er med i prosjektet. Det neste innlegget i rekken er  Sara McSeveny-åril “Et digitalt postkort”. Forrige innlegg av Marit K. Amundsen “Jeg, meg personlig – ja […]

Legg igjen en kommentar

