Winning a hackathon. What’s next?

Dette er det fjerde innlegget i bloggserien «Hvis jeg kunne hacke så..». Her er alle velkomne til å være med å blogge. I serien presenterer vi også de forskjellige databasene som er med i prosjektet. Det neste innlegget i rekken er  Sara McSeveny-åril «Et digitalt postkort». Forrige innlegg av Marit K. Amundsen «Jeg, meg personlig – ja takk!»

Is it worth participating in a hackathon? What should I do with my project afterwards? In this post the winners of the #hack4dk hackathon will describe their successful usage of the prototype implemented during the hackathon.

We are Kostas and Max from CodeUnited. In the beginning of October we’ve participated in #hack4dk and won the competition. Within 24 hours we’ve created «Kulturarv» — an augmented reality application on Android, guiding you through Denmark’s protected and preservation-worth buildings. In other words, the «Kulturarv» app projects the physical location of these buildings onto the camera view, enabling an impression of an augmented reality.

ImageImageImage

After 24 hours of the competition we had a draft version of the application, suitable for demonstration purposes. And after the competition we’ve decided to clean-up the code, add more features, and polish the app so that it would be a real product eligible for publishing.

We’ve invested some time for improving the performance of the app too. We’ve also added more data sources, enabling a user to see information from Wikipedia, Flickr, Instagram and Twitter. Additionally, we made it possible to easily add new data sources to the application, so it can be extended with the new data. Finally, we published the application on the Google Play, created a website and open-sourced the project.

You can download «Kulturarv» application directly from Google Play:
https://play.google.com/store/apps/details?id=dk.codeunited.kulturarv

You can see more information about it on our website:
http://codeunited.dk/kulturarv/

You may ask — what actually happened after the release? First of all, we were invited to present the application on European CARARE conference, which is dedicated to digitizing and provision of services on architectural and archaeological heritage. Next, we have a nice end-product for our portfolio. The press started talking about us. Lastly, we got some inquiries on the adoption of the application for the new data sources.

Is it worth participating in a hackathon? It certainly is — you meet new people, get new ideas, develop something interesting that can be used afterwards. Should you participate to win? We strongly advise against that, as in the pursuit of the victory you may loose the fun of the process. All in all, it is not the best hack that wins.

Tags:

Kategorier: Andre prosjekt, API, App, Augmented Reality, Åpne data, Database, English summary, hack4dk, hackathon, Hvis jeg kunne hacke så.., Instagram, Open data, Wikipedia

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

7 kommentarer den “Winning a hackathon. What’s next?”

  1. 10. oktober 2013 kl. 8.25 #

    Dette er jo en gammel sak, men i realiteten har de vel tatt Mixare (som er open source) og lagt inn egne datakilder? Jeg har selv gjort dette med nettstedet vårt http://www.bergenbyarkiv.no/aarstad/ , hvor vi hadde «mappet»/geolokalisert artikler fra før.

    Gjenstående jobb var sånn sett å lage JSON grensesnittet som appen trengte.
    Appen har jeg ikke publisert noen sted, men jeg ser i kildekoden til danskene at de har gjort det samme. (http://code.google.com/p/kulturarv/source/browse/#svn%2Ftrunk%2Fplugins%2Fmixare-library%2Fsrc%2Forg%2Fmixare%253Fstate%253Dclosed)

    Her er implementeringen mot «Årstadsiden» vår:
    https://lh4.googleusercontent.com/T-njkYtSIvCKzsEyDIUJ5OmWh_Q6qiLq1bRWm8vbp3Y=w155-h207-p-no

    Og løsningen med kartet:
    https://lh5.googleusercontent.com/sIRqlOqXsGNLP32n4szljeI1hgjw1fDgE8hp_yKnaQA=w116-h207-p-no

    Min erfaring med appen er at det er en enkel inngang for augmentert virkelighet, kamera kan jo brukes som en EVF. Appen har mulighet for mange kilder, men den er begrenset til «nær meg» (med mindre man koder videre på den). Ellers er jo kartet kanskje noe begrenset.

    • Lars Rogstad
      10. oktober 2013 kl. 9.17 #

      Takk for info om det spennende prosjektet i Bergen Byarkiv!
      Jeg kjenner ikke detaljene i danskenes løsning, men som du har oppdaget – all kildekode er åpent tilgjengelig. Og vi har bygget litt videre på denne løsningen og tilrettelagt den for norske data – se http://dev.nymedia.no/~eirikm/kulturognatur.apk. Dette er et arbeid vi gjør for å teste våre egne løsninger med KNappen.

      Og din mobillløsning for Årstad – er den tilgjengelig (på Android, men kanskje ikke iOS?)

Trackbacks/Pingbacks

  1. Det blir ikke AR i KNappen – hvorfor? | kulturognaturreise.no - 26. mars 2014

    […] samme type løsninger før, både i Layar, i en egen app som vi fikk utviklet på bakgrunn av vinnerene fra #hack4dk 2012 og utviklerne som den gang jobbet hos evry hadde laget en lignene app, GeoKulTur med samme type […]

  2. Snart klar for hack4DK 2013 | kulturognaturreise.no - 24. september 2013

    […] I fjor vant Kostas og Max fra Code United. De vant med appen kulturav . Appen er en open source AR app for android som viser deg Danmarks verneverdige og fredede bygninger. De har blogget om sine erfaringer hos oss i innlegget “Winning a hackathon. What’s next?” […]

  3. Summing up the first hack4dk | Hack4dk - 19. august 2013

    […] Blogpost by Code United on why to participate in a hackathon Pressemeddelse fra Kulturstyrelsen Artikel på version2 Artikel på historie-online.dk Blogpost by Kulturognaturreise.no Blogpost on on #hack4dk on EPSI Platform Storify by Charlotte S H Jensen Flickr set from Epsiplatform Flickr set from Jacob Wang Interview i Radio24Syv, AK24Syv Interview i DR P1, Alletiders Historie Interview i DR P1, Orientering på P1 Google Doc with lots and lots of info on projects, datasets, participants… […]

  4. Et digitalt postkort | kulturognaturreise.no - 19. november 2012

    […] Dette er det femte innlegg i bloggserien “Hvis jeg kunne hacke så..”. Her er alle velkomne til å være med å blogge. I serien presenterer vi også de forskjellige databasene som er med i prosjektet. Det neste innlegget i rekken er Geir Myhr Øien “Sentralt stedsnavn register” . Forrige innlegg av CodeUnited “Winning a hackathon – whats next?” […]

  5. Jeg, meg, personlig – ja takk! | kulturognaturreise.no - 19. november 2012

    […] vi også de forskjellige databasene som er med i prosjektet. Det neste innlegget i rekken er  Kostas og Max fra CodeUnitedk: “Winning a hackathon. What’s next?”. Forrige innlegg av Håkon M. Bjerkan: “Finn kulturminner i […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s