Jeg, meg, personlig – ja takk!

Dette er det tredje innlegget i bloggserien «Hvis jeg kunne hacke så..». Her er alle velkomne til å være med å blogge. I serien presenterer vi også de forskjellige databasene som er med i prosjektet. Det neste innlegget i rekken er  Kostas og Max fra CodeUnitedk: «Winning a hackathon. What’s next?». Forrige innlegg av Håkon M. Bjerkan: «Finn kulturminner i kulturminnesøk»

Hvis jeg kunne lage en app så ville jeg lagd en app kultur- og natur app som tok utgangspunkt i meg og som foreslo ting og tang som jeg kunne være interessert i.

For min del tror jeg at apper og sosiale medier fungerer best som en butler-funksjon (hørt på konferanse). Det vil si at jeg vil bruke en app når det passer meg og ikke når det passer appen. Den appen jeg skulle ha hacka ville derfor tatt meg som utgangspunkt for innholdet den presenterte og ikke om den hadde åpningstider eller var på det rette stedet. Min inspirasjon til en slik app kommer fra Magic Tate ball-app. Dette er en app som automatisk henter ut informasjon fra min telefon og på grunnlag av dette så velger den ut et kunstverk til meg.

  • Dato og klokkeslett
  • GPS viser hvor jeg er
  • Hvor jeg er settes sammen med en værdatabase som sier hva været rundt meg er
  • Mikrofonen på telefonen tar opp støynivået rundt meg

This slideshow requires JavaScript.

Det er omtrent 2000 kunstverk som er ekstra tagget til dette prosjektet og jeg har fått kunstverk etter tid på dagen og måltider, fordi det var OL i London, fordi det bråket rundt meg, det har vært utrygt for regn og en gang fordi ejg var i Barcelona. Ganske så stilig synes jeg selv om 2000 bilder gjør at du kommer fort rundt.

Med kultur og naturreises baser ville jeg lagd en app som tok utgangspunkt i alt det over men i tillegg spurte etter mer informasjon om meg:

Informasjon om jeg legger inn en gang:

  • Fornavn
  • Alder
  • Hjemsted
  • Bosted
  • Kjønn
  • Favoritt farge
  • Interesser

Informasjon jeg oppgir når jeg skrur på appen

  • humør
  • om jeg fryser eller er kald
  • hva jeg gjør akkurat nå

Fordi det finnes så mange objekter i databasen så ville jeg få flere treff enn ved Magic Tate ball-appen. Det krever selvsagt flere tagger på alt innholdet, men når man ser på hva danske Flemming Olsen gjor da han skrev ned over halvparten av alle hendelser som skjedde i Hurtigrutesendinga og gjorde det til metadata er det bare å fortsette å tro på verden og drømme videre.

Tags:

Kategorier: hackathon, Hvis jeg kunne hacke så.., Magic Tate Ball

Forfatter:Marit Kjeksrud Amundsen

Seniorrådgiverer i "Kultur- og naturreise"

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

4 kommentarer den “Jeg, meg, personlig – ja takk!”

  1. 12. desember 2013 kl. 1.54 #

    Wonԁerful beat ! I wiѕh to apprentice at the samе timе as you amend your site, how can i subscribe ffor a ωeblog web site?
    The account aided me а appropriate deal. I have been tiny
    bit famіliar of this your broadcast offered sshiny transparent idea

Trackbacks/Pingbacks

  1. Du er er syv min forsinket, hva gjør jeg? | kulturognaturreise.no - 10. desember 2012

    […] Heldigvis hacker jeg meg en app her og nå som skal følgedette behovet. Appen har nemlig kultur- og natur informasjon om stedet jeg er på. Skreddersydd etter modellen jeg skrev her: “Jeg , meg personlig, ja takk!” […]

  2. Winning a hackathon. What’s next? | kulturognaturreise.no - 19. november 2012

    […] Dette er det fjerde innlegg i bloggserien “Hvis jeg kunne hacke så..”. Her er alle velkomne til å være med å blogge. I serien presenterer vi også de forskjellige databasene som er med i prosjektet. Det neste innlegget i rekken er  Sara McSeveny-åril “Et digitalt postkort”. Forrige innlegg av Marit K. Amundsen “Jeg, meg personlig – ja takk!” […]

  3. Finn kulturminner i Kulturminnesøk | kulturognaturreise.no - 19. november 2012

    […] vi også de forskjellige databasene som er med i prosjektet. Det neste innlegget i rekken er Marit Kjeksrud Amundsens “Jeg, meg, personlig – ja takk!”. Forrige innlegg av Lars Rogstad: “Hvis jeg kunne […]

Legg igjen en kommentar

