Finn kulturminner i Kulturminnesøk

Dette er det andre innlegger i bloggserien «Hvis jeg kunne hacke så..». Her er alle velkomne til å være med å blogge. I serien presenterer vi også de forskjellige databasene som er med i prosjektet. Det neste innlegget i rekken er Marit Kjeksrud Amundsens «Jeg, meg, personlig – ja takk!». Forrige innlegg av Lars Rogstad: «Hvis jeg kunne hacke»

Skjermskudd Kulturminnesøk

Skjermskudd Kulturminnesøk

Kulturminnesøk har siden desember 2009 gitt oversikt over kulturminner og kulturmiljøer i Norge, basert på informasjon i Askeladden. Her finner du alt fra gravhauger og fangstgroper til kirker og bensinstasjoner. Over 140.000 kulturminner presenteres med symbol i kart og flyfoto, og med egen side med faktainformasjon og eventuelle bilder, beskrivende tekster og lenker. Publikum kan også bidra med informasjoni form av kommentarer, bilder, video og lenker, men også legge inn sine egne kulturminner.

Riksantikvaren ønsker at informasjon om kulturminner skal spres og gjenbrukes, og Kulturminnesøk blir en av databasene som KNappen skal hente informasjon fra. Vi er nå i gang med å utvikle karttjenester (WMS) og et åpent API for deling og gjenbruk av informasjon. Som partner i Kultur- og naturreiseprosjektet ønsker vi å høste erfaringer med mobil formidling, som vil gi nye opplevelser og bidra til økt kunnskap om vår kulturarv.

Tags:

Kategorier: API, Åpne data, Database, Databaser KNreise, hackathon, Hvis jeg kunne hacke så.., Riksantikvaren

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Være med? | kulturognaturreise.no - 1. mai 2013

    […] har jeg gode nyheter til deg! Både Digitalt fortalt og Kulturminnesøk er åpent for alle. Det vi si at alle kan være med å legge inn i […]

  2. Den internasjonale frivillighetsdagen! | kulturognaturreise.no - 5. desember 2012

    […] vil si at de går rundt i landskapet, ta bilder, sjekker bygningsforhold og registerer dette inn i Kulturminnesøk Sammen med dette registerer de den lokale historien knyttet til kulturminnene. De frivllige lager […]

  3. Jeg, meg, personlig – ja takk! | kulturognaturreise.no - 19. november 2012

    […] Dette er det tredje innlegg i bloggserien “Hvis jeg kunne hacke så..”. Her er alle velkomne til å være med å blogge. I serien presenterer vi også de forskjellige databasene som er med i prosjektet. Det neste innlegget i rekken er Marit Kjeksrud Amundsens “Jeg, meg, personlig – ja takk!”. Forrige innlegg av Håkon M. Bjerkan: “Finn kulturminner i kulturminnesøk” […]

  4. Hvis jeg kunne hacke … | kulturognaturreise.no - 19. november 2012

    […] Dette er første innlegg i bloggserien “Hvis jeg kunne hacke så..”. Her er alle velkomne til å være med å blogge. I serien presenterer vi også de forskjellige databasene som er med i prosjektet. Det neste innlegget i rekken er Håkon Bjerkans “Finn kulturminner i Kulturminnesøk”. […]

Legg igjen en kommentar

