Hvis jeg kunne hacke …

Dette er første innlegg i bloggserien «Hvis jeg kunne hacke så..». Her er alle velkomne til å være med å blogge. I serien presenterer vi også de forskjellige databasene som er med i prosjektet. Det neste innlegget i rekken er Håkon Bjerkans «Finn kulturminner i Kulturminnesøk».

 

Hvis jeg kunne hacke og fikk tilgang til Kultur- og naturreise-materiale så ville jeg lagd en app som viste meg de aktuelle stedene i nærheten – når jeg peker med telefonen på det aktuelle objektet. For eksempel en bygning eller en statue eller et kunstverk eller hva det nå kan være.

Hovedpoenget er at pekefunksjonen i telefonen – Augmented reality – må fungere godt og presist, da det er slik jeg reagerer når jeg er ute på tur. Jeg ser noe interessant, og så lurer jeg på hva det er eller jeg vil ha mer informasjon. Da vil jeg kunne ta opp telefonen og lett som en plett bare peke på objektet for å få vite mer.

Mange eksisterende løsninger har dette allerede, f.eks. standardløsningene Layar og Historypin, og bildevisningsapp’en til Museum of London, men jeg synes ikke dette fungerer like godt i praksis. Dette er forsåvidt noe vi planlegger å få til i Kultur- og naturreiseprosjektet også, men hvis du kan lage en skikkelig god pekefunksjon vil jeg bli kjempehappy! Og kanskje vet du allerede om noen gode apper som har fått dette til å fungere ganske bra allerede? Del gjerne dine erfaringer i kommentarfeltet under!

KNreise-prosjektet og Kulturrådet planlegger en hackaton ( i 2013) etter mal av f.eks. den danske hack4dk. Til hackatonen vil vi åpne og dokumentere APIet til det felles datalageret Norvegiana i KNreise. Se en foreløpig dokumentasjon av APIet.

Europeana har også arrangert en rekke hackatons, og noen av resultatene kan du se under:

Tags: ,

Kategorier: App, Augmented Reality, Hvis jeg kunne hacke så.., Inspirasjon, Teknologi

Forfatter:Lars Rogstad

Norsk kulturråd

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

4 kommentarer den “Hvis jeg kunne hacke …”

  1. Kaare Fleten
    30. oktober 2012 kl. 11.10 #

    God ide. Jeg har jobbet i tre år med et prosjekt om selvbetjent turisme med midler fra Buskerud Fylkeskommune. Dette er informasjonstavler. En sentral tavle er under oppføring og tanken min er at tavlen kan ha datafirkanten som scannes av mobilen eller nettadressser.

    • Lars Rogstad
      30. oktober 2012 kl. 9.20 #

      Datafirkant (QR-kode) er bra, men det er enda mer elegant å bare peke med telefonen. Når det funker …

Trackbacks/Pingbacks

  1. Jeg, meg, personlig – ja takk! | kulturognaturreise.no - 19. november 2012

    […] Dette er det tredje innlegg i bloggserien “Hvis jeg kunne hacke så..”. Her er alle velkomne til å være med å blogge. I serien presenterer vi også de forskjellige databasene som er med i prosjektet. Det neste innlegget i rekken er Marit Kjeksrud Amundsens “Jeg, meg, personlig – ja takk!”. Forrige innlegg av Lars Rogstad: “Hvis jeg kunne hacke” […]

  2. Finn kulturminner i Kulturminnesøk | kulturognaturreise.no - 19. november 2012

    […] Dette er første innlegg i bloggserien “Hvis jeg kunne hacke så..”. Her er alle velkomne til å være med å blogge. I serien presenterer vi også de forskjellige databasene som er med i prosjektet. Det neste innlegget i rekken er Marit Kjeksrud Amundsens “Jeg, meg, personlig – ja takk!”. Forrige innlegg av Lars Rogstad: “Hvis jeg kunne hacke” […]

Legg igjen en kommentar

