Evaluering av prosjektet Tusenårsstien i lyd

Lørdag 23. juni åpnet Tusenårsstien i lyd på Dale-Gudbrands gard på Hundorp i Gudbrandsdalen. Prosjektet var resultatet av et drøye seks måneder langt samarbeide mellom Lutter øre (Hege B. Huseby og Mari Paus) og Gudbrandsdalsmusea, der Lutter øre sto for konseptutvikling, planlegging, produksjon og ferdigstilling.

 De fysiske rammene var selve stien. Tusenårsstien starter på et kjent, gammelt gårdstun med flere gamle og severdige bygninger. Herfra beveger man seg langs en gammel vei og på stier rundt på åpen mark. Stien er skiltet og tar cirka et kvarter å gå, og på veien passerer man åtte kulturminner: tre gravhauger, to steinsirkler, en gammel vei og to bygninger. Vårt oppdrag var å produsere lydformidling på denne stien.

Vi sto ovenfor to store utfordringer:

– Å lage noe for ”alle”, både innholdsmessig og teknologisk.

– Å ta vare på lytterens naturopplevelse, og opplevelsen av å stå på historisk grunn.

Innhold i sentrum

Budsjett- og tidsrammer hindret oss i å satse på en ny teknologisk løsning med for eksempel GPS. Vi valgte den mest tilgjengelig og enkleste teknologiske løsningen:

  1. Vi kjøpte inn en tradisjonell audioguide- avspiller.
  2. Turene vil bli gjort tilgjengelige på til nedlastning fra museets nettsider.

Det at ingen kan bli blendet av de teknologiske løsningene, eller den pene designen (grafisk designer har ennå ikke vært inne i bildet), har gjort at vi har måttet laget noe som 100% kan stå alene. Det er lyden og turen som står i sentrum.

Dermed er dette et prosjekt hvor innholdet har stått i sentrum. Det har gjort at vi virkelig har fått tid til å arbeide med og fordype oss i innholdet. Vi fikk jobbe med form, med musikk, litteratur og poesi. Mesteparten av tiden i produksjonsfasen  gikk med til dybdeintervjuer av fagfolk (to arkeologer, en religionshistoriker, en litteraturviter og en lokalhistoriker). I løpet av dette arbeidet fikk vi både innhentet det lydmateriale vi trengte til de ferdige produksjonene, samtidig som vi kunne velge ut hvilke historier, temaer og vinklinger det var best å fokusere på.

 Løsningen på å lage noe for ”alle” ble å produsere mange turer med forskjellig innhold og form. Tanken var at jo mer generell en lydtur er, jo kjedeligere blir den. Vi ville være spesifikke i historiefortellingen, og ha spillerom til å ta tøffe valg. Formmessig tenkte vi oss en skala fra ”strukturert og fagtung” til ”abstrakt og estetisk”. I den ene enden av skalaen finner vi turen ”Arkeologiske spor” som er intervjutung og faglig orientert, mens i den andre enden av skalaen finner vi lydkunstverket ”Fra da til da” som er en helt abstrakt, estetisk opplevelse. I mellom disse to finnes seks lydturer om blant annet kulturhistorie, makt og religion, litteraturhistorie. I tillegg produserte vi turer på engelsk og en tur for barn.

 

Samspill mellom innhold og omgivelser

Til Tusenårsstien utviklet vi en sjanger som vi kaller stedsspesifikk radio, et slags ”P2 møter city walk”. Dette er ikke et prosjekt som handler om å hente ut faktainformasjon fra en database. Dette er nye verk. Dette er verk man setter av tid til å oppleve, ikke noe man tilfeldigvis kikker på i farta. På mange måter kan produksjonen ligne på Anette Rattfelts Laterna Vox prosjekt. Formen er som en reportasje, men forståelsen avhenger delvis av at lytteren er på området, og i enkelte tilfeller på et bestemt sted på stien.

En formmessig og konseptuell utfordring var derfor å guide lytteren langs stien. Hvor stedsspesifikke kunne vi være? Ved hjelp av skilting langs stien, og ved å ta utgangspunkt i at lyden stopper i kapitler, et nytt lydkutt ved hvert punkt, minimerte vi behovet for å guide lytteren skritt for skritt.

Vår erfaring er at turene var mer interessante å høre på jo mer stedsspesifikke de var. I ettertid ser vi at vi kunne hatt enda flere intervjuer på stedet, og hatt mer regi på intervjuene for å få intervjuobjektene til å snakke spesifikt om det de ser rundt seg – dette fungerer veldig godt for lytteren, som får sitt eget blikk styrt i landskapet av dette.

I utviklingen av manus diskuterte vi mye hvor tett innholdet måtte knyttes til hvert kulturminne. Vi endte med å bevege oss helt nært, men også ofte fjerne oss langt – i tid, geografi eller tema – fra kulturminnet man stopper ved. Kulturminnet ble et utgangspunkt for å ta for seg større temaer som har relevans for stedet.

Den mest spennende utfordringen var å finne en balanse mellom å dra publikum med inn i en annen lydlig verden, og det å vende publikums oppmerksomhet ut på omgivelsene. Hvordan bruker man lyd på en måte som gjør at man gjør folk mer oppmerksom på omgivelsene, og ikke kun vender oppmerksomheten innover og skaper bilder i lytterens eget hode, slik radio vanligvis gjør? Løsningen var altså stedsspesifikk radio – reportasje, mangfold av lyd, stemmer, musikk, forteller, samtidig som opplevelsen av stedet og kulturminnene blir ivaretatt.

Turene du kan høre på Dale-Gudbrands gard er:

  1. Makt og religion på Hundorp
  2. Arkeologiske spor
  3. Kultur i bevegelse
  4. Tidsreisen – passer for deg under ti år!
  5. Å vandre i fortellinger – fortellinger og sanger fra Sør-Fron og Gudbrandsdalen
  6. Å vandre i naturen – musikk og poesi fra Sør-Fron, Gudbrandsdalen og Norge
  7. Fortellingen om Dale-Gudbrand – utdrag fra Olav den helliges saga, lest av Per Tofte
  8. Fra da til da – en komposisjon i tre deler, tilegnet Tusenårsstien (2012) av Camilla Barratt-Due
  9. The Millennium Path Audio Wandering
  10. Wandering with Music
  11. The Story of Dale Gudbrand
  12. From Now and Then – A site spesific piece composed to the Millennium Path, by Camilla Barratt-Due

Kategorier: Gjesteblogger

Forfatter:Hege Børrud Huseby

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s