Ann Bamford – deltaking og den kulturelle skolesekken

20120917-101632.jpg

Arts-begrepet rommer her: museum, bibliotek og kulturarv

Hva er rollen til museum, bibliotek og kulturarv?
Bør rollen være å stille spm fremfor å svare?
Hvordan kan museer, bibliotek og kulturarv være knutepunkt for folk mellom arbeid og fritid?
Hvordan jobbe innenfor visualiseringstiden?

1992-2032: skolealder på de som er i skole i dag og de som blir født nå

hva har skjedd? Hvordan reagerer vi på dette?
Hva vil skje? Hvordan planlegger vi å reagerer?

<;Menneskerettighetene: artikkel 27 på norsk og engelsk – deltaking vs participating
Enhver har rett til fritt å delta i samfunnets kulturelle liv…

Vs


Everyone has the right freely to participate in the cultural life of the community…

Hvordan få til deltakelse?

http://www.eenc.info/category/eencdocs/reports-documents-and-links/

20120917-101736.jpg

Dks kan ha høy deltakelse, men lav relevanse synes kanskje brukerne.
Mange museer setter en relevant utstilling, men kanskje liten deltakelse.

Hvordan komme øverst til høyre?
* billig/gratis transport
* det må være sosialt for en gruppe
* man må vite hva man får når man går dit
* butikk og kafé er det viktigste, museum som siderett
* få se groovy people to come/kulturelle ambassadører
* se på eksisterende sosiale nettverk, ikke skap egne.
* bruk barn som instruktører
* lavterskel
* belønning
* tidspunkt er alt
* partnerskap
* evaluering
* lokalt
* oppfordre folk til å dokumentere egne opplevelser
* ta risiko

Norwegian evaluation

Styrker på DKS
* tre opplevelser for alle skolebarn i hele Norge
* penger som er investert

Koslig er kjekt, men man må ha mer som provoserer og skaper uro

Utfordringer
* mange skoler har ikke tid
* vanskelig å gjennomføre fordi det blir dårlig forberedt på skole
* lærere har ingen kulturellstudier
* unge gutter i Norge sliter hvis er intr i kultur(!)

Kategorier: Foredrag

Forfatter:Marit Kjeksrud Amundsen

Seniorrådgiverer i "Kultur- og naturreise"

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s