Et digitalt vindu til vikingtiden

Utstyrt med ipader, øretelefoner og fulle av nysgjerrighet gikk vi ned mot gressplenen noen få meter fra Midgard Historisk senter i Borre. Da vi nærmet oss kom den gps-styrte Borrehall-appen til live. Stormskyer og regn overtok skjermen og tordnet bråkte i ørene våre – en rar kontrast med virkeligheten på denne varme sensommer kvelden. Skyene forsvant og et gammelt univers viste seg på skjermen. Mens vi skannet rundt den tomme plenen forandret landskapet på skjermen seg. Alle trærne var borte, gravhaugene så mer definerte ut og et stort bygg – Gildehallen – hadde dukket opp rett ved siden av meg. Høner klukket og ruslet rundt ved føttene mine og jeg så kyr noen meter fra meg.

Min ipad hadde blitt et digitalt vindu til perioden ca. 600 og 900 e.Kr. Problemet med vinduer er glassruten. Og i kveldssola ute i Borreparken kunne det tidvis være litt vanskelig å se den digitale verden som viste seg på ipadens blanke flate. Bortsett fra sola var samspillet mellom nåtid og fortid, den digitale verden og virkeligheten overraskende lett. Jeg gled rett inn i vikingtiden og sto helt absorbert inne i Gildehallen mens jeg ble hilst velkommen av husbonden. Jeg kunne ønske at det hadde vært mulig for meg å gå rundt i selve bygningen, men det var likevel morsomt å snu seg rundt på det ene stedet og trykke på og høre om ulike gjenstandene som lå i hallen. Etter en så lovende start ville jeg se hva jeg kunne finne av andre ting i området. Jeg gikk på jakt etter flere informasjonspunkter, en ny gjenstand eller en vennlig viking. Fra toppen av en gravhaug var den digitale utsikten overbevisende. Jeg kunne til og med trykke på en knapp som skiftet mitt utsiktspunkt slik at jeg kunne se ned på den gamle verden. Jeg kunne tydelig se havet og andre gravhauger, men ikke noe flere informasjonspunkter. Hvem ligger i disse haugene? Hva har skjedd i området siden den siste begravelsen? Som Anne Doksrød, fagansvarlig ved Midgard historisk senter, forklarte, er appen fortsatt under utvikling og mer innhold er noe som er planlagt for fremtidige versjoner.

Alt i alt er dette en fasinerende måte å formidle historie på og smakebiten jeg har opplevd er veldig lovende. Anne forklarte at målgruppen for applikasjonen er 12-åringer, men jeg skal uten tvil tilbake til Borreparken når min familie fra Skottland er på besøk i Norge. Jeg håper da at appen også er tilgjengelig på engelsk.

Kategorier: App, Augmented Reality, Borrehallen, Brukere, brukertesting

Forfatter:Sarah McSeveny-Åril

Kulturrådet

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

3 kommentarer den “Et digitalt vindu til vikingtiden”

  1. Sigrun
    29. august 2012 kl. 12.07 #

    Å, dette fekk eg også lyst å prøve! Kudos til Midgard Historisk senter.

Trackbacks/Pingbacks

  1. «Borrehallen er blitt «Vikinghallen, og en enda bedre app. | «kulturognaturreise.no - 8. juli 2014

    […] favoritt vi har omtalt flere ganger. Marit har omtalt den her, Sarah og Bjørn Olav har testet den her, i tillegg til at vi gjerne trekker den fram som eksempel på fin ferieapp. Den har etterhvert […]

  2. 1600 elever har testet Borrehallen-appen | kulturognaturreise.no - 19. november 2012

    […] Vi har vært på Borre flere ganger. Her kan du lese om da Sarah McSeveny-Århild (prosjektleder for… […]

Legg igjen en kommentar

