Ekspedisjon: Innsamling av sagn i Nord-Norge

Georgina Keable

I kategorien sommeraktiviteter følger vi i dag opp med Georgina Keables sommerplaner.

Hun har som fulltids profesjonell forteller akkurat lagt ut på langtur i Lofoten, Senja og Vesterålen. På turen banker hun på døren hjemme hos folk og spør ’Har dere lyst å høre en historie?’ Og så sier jeg: ’Og har dere en historie for meg?’ Akkurat som Peter Asbjørnsen (født 200 års siden i år) gjorde.

Georgiana uttaler: «Jeg skal ha med meg hengekøye og gleder meg til å sove ute i skogen når jeg ikke er invitert inn. Det er noe jeg har ønsket å gjøre lenge. Jeg tror det ligger ennå mange fortellinger hos den norske befolkningen som andre kan ha glede av. Historier om modige fiskere, om Draugen eller om hvordan folk har det akkurat nå.
Men jeg har også et annet formål. Og det er å samle historier om natur, om kjente planter fisk og dyr, om hvordan menneskene har klart å samarbeide med elementene opp gjennom tiden. Hvis vi lytter til disse historier tror jeg vi ser klarere at oljegrådighet ikke skal få ta knekken på den fagre naturen der oppe.»

Vi i Kultur- og naturreise synes dette høres ut som en flott måte å tilbringe sommeren på. Og vi følger spent med på hva folk vil dele med Georgina. Følg hennes ferd på bloggene legendhunting og georgiana.

Kategorier: Inspirasjon, Kulturarv, Norge

Forfatter:Sidsel Hindal

Kultur- og naturreise medarbeider i Norsk kulturråd.

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Hva skjuler seg langs Rallarvegen? | kulturognaturreise.no - 29. juni 2012

    […] “Visste du at frå Finse går det spor direkte til Hollywood? Det er korkje jernbane- eller skispor, men skeisespora til Sonja Henie” og hvofor dukker Nordahl Grieg opp og hva er Kvalsrottfjell?  Les mer på Digitalt fortalt. […]

Legg igjen en kommentar

