På jakt etter brukerens design

Hvordan bør man best ta med brukeren på råd når man lager apps?

 SeattleClouds.com

Foto: SeattleClouds.com 2010

I min søken på å finne ut av dette kom jeg over denne posten: 10 User Interface Design Fundamentals Her er det jeg trekker ut fra bloggposten.

Your user’s goals are your goals, so learn them. Restate them, repeat them. Then, learn about your user’s skills and experience, and what they need. Find out what interfaces they like and sit down and watch how they use them. Do not get carried away trying to keep up with the competition by mimicking trendy design styles or adding new features. By focusing on your user first, you will be able to create an interface that lets them achieve their goals.

1. Min brukers mål er mine mål og jeg må lære meg deres tekniske kompetanse og erfaring for å se hva de trenger. Jeg bør observere de.

2. Brukere kommer til å se på andre interaksjonsdesgin oftere enn min. Hva kan jeg lære av disse slik at brukerne kjenner seg hjemme.

3. Min løsning bør være logisk i hvordan den fungerer. Gjør man A med utfall B på en side bør det være likt på de andre sidene og.

4. Selv om det ikke er hierarki i det jeg viser i appen bør det fremstå enkelt slik for en bruker. I tillegg bør det være slik at brukeren får fokusert på det som er viktig med tanke på størrelse, farge og plassering.

5. Uansett om brukeren gjør noe som er rett, galt eller feiltolket bør det han eller hun får ut gi mening.

6. Brukeren min kommer til å gjøre feil, og det er helt greit. Jeg må finne rom for dette. Angre for eksempel. Hvis du går ut av en video by accident så trenger man å komme inn igjen uten å starte på nytt.

7. Jeg må styrke brukeren min og ta av støttehjulene og gi nye måter (snarveier) å navigere på.

8. “If you think every pixel, every icon, every typeface matters, then you also need to believe every letter matters. ” – Getting Real
Jeg må nedtone meg selv: «Your users will appreciate it, because they won’t hear you – they will hear themselves and/or their peers.»

9. Keep it simple, stupid
“A modern paradox is that it’s simpler to create complex interfaces because it’s so complex to simplify them.” – Pär Almqvist
Hver gang jeg vil putte på noe ekstra må jeg tenke: Trenger jeg dette? Hvorfor vil en bruker like dette?

10.Fremad!

Kategorier: App, Brukere, Brukergrensesnitt

Forfatter:Marit Kjeksrud Amundsen

Seniorrådgiverer i "Kultur- og naturreise"

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

2 kommentarer den “På jakt etter brukerens design”

  1. 18. juni 2012 kl. 5.02 #

    Få klick, bra berättelser. Måste det vara svårare?

    Gör det enkelt men med nerv …i det som ska sägas… så är det bara att prova sen! Det är klart att man kan stå och se på hur andra gör…och fundera på om startknappen ska vara blå eller röd…men innan analysen och rapporten om det är klart kanske publikens beteende har förändrats.. igen, och folk blippar och bluppar med tekniken som ingen kunde ana.

    Tror man kan fundera lika mycket på sammanhang…och om folk «orkar»/gidder..och vad man ska berätta.

    • Marit Kjeksrud Amundsen
      25. juni 2012 kl. 9.59 #

      Takk for svar Anette!

      Enkelt med en edge er bra. Få som klikker og korta bra historier. Men hva med de som vil ha fakta?

      Vil man ha introduksjon til et område først eller hoppe rett inn i en historie og så få oversikten. Vil brukeren ha en sammenheng mellom POIs eller skal det være fritt frem.

      Hva med brukere som ikke er vant til denne type teknologi, vil de få det til?
      Hva med brukere som er svært vant til slik teknologi, vil de synes det blir kjedelig?

      Tror det kan være verdifult å ta med brukere inn i utviklingsprosessen.

Legg igjen en kommentar

