1600 elever har testet Borrehallen-appen

This slideshow requires JavaScript.


Strålende sol og varmt vær! Ypperlig forhold for å være med på siste testdag med 6.klassinger på Borrehall-appen på Midgard historisk senter. På vei nedover ser jeg en klasse som øver på å kaste øks, skyte med bil og bue og andre fysiske aktiviteter. Nede mot Borrehaugene ser jeg en annen klasse MED paraplyer svirre rundt to og to. Bortenfor er det to andre klasser, den ene driver med rollespill i vikingtida og den andre baker brød på vikingvis.

Nede på ved steingjerdet møter jeg Anne Doksrød, arkeolog ved Midgard historisk senter. Hun forteller at appen Borrehallen kan lastes ned på forhånd fra Appstore eller android market. Når de har klasser på opplegg med den kulturelle skolesekken så har de klassesett med ipader til utlån.

Den siste måneden har de hatt 1600 elever på besøk for å teste ut appen. I dks-et bruker de den som et ledd av en hel dag: rollespill, øks, pil og bue, baking og virtuell virkelighet. Poenget er at de skal bruke alle sanser for å lære. På stasjonen med appen får de først en introduksjon av Anne som er satt sammen med den forrige stasjon eller neste. Hun forklarer om skjulte spor i landskapet som blir vist situert gjennom appen. Elevene følger nøye med på branngraver og georadarjakt for å finne gildehallen.

Så er det testtid og alle får paraplyer. IPadens blanke flate gjør det vanskelig å se noe annet enn sitt eget speilbilde uten. For å si det slik er det bra man går to og to. Jeg kløner litt med iPad, hodetelefoner, paraply – spesielt når jeg tar opp telefonen fra veska for å ta bilde av det hele.

Ikke transperent AR er det som brukes. Appen starter med en regnfull og mørk dag. Et godt tips til alle som vil utvikle et at jo lysere jo bedre for den som skal se i sollys.

Jeg hadde prøvd hjemme før jeg dro, men appen er GPS-styrt og jeg den ikke til å fungere. Når jeg er på stedet derimot så åpner det seg en verden med syv gravhauger, fritt for høutvoksende vegetasjon og høyere vannstand. Her og der går det husdyr. Mest imponerende er to ting: 1) å gå opp på den største gravhaugen og snu seg rundt for å se på utsikten. 2) gå nå bort til gildehallen, trykke på «fly inn»-skiltet for å bli transportert inn og ønsket velkommen av husbonden. Her inne finnes det flere ting man kan trykke på. Blant annet en kiste. Kisten er en 3D-scannet kiste fra et funn og med den er ca et min langt lydspor. Kisten kan du zoome inn og ut på og se fra alle vinkler.

Anne sier at de skal oppdatere med flere innholdspunkter enn de har har i dag. Hun forklarer elevene at når arkeologene finner ut av mer så skal de putte mer inn av det nye og.

På Borre holder de på å bygge en kopi av den gildehallen de har funnet spor av og viser virtuelt. Anne lurer på om den virtuelle vil være intr for de som besøker da, men så lenge man fyller med lyd og virituelt innhold skal det gå bra tror jeg.

Teknologien går veldig fort påpeker Anne, det er viktig å satse, men samtidig å være klar over at denne appen, selv med oppdateringer ikke alltid vil være det nyeste. Innholdet og kunnskapen er det som må bestå.

Nå skal Anne sammen med de andre evaluere. Hun sier at målgruppen har vært opplyste 12-åringer, men at alle står fritt til å bruke den. De har prøvd litt ut på en pensjonistgruppe også. Vi gleder oss til å høre mer om erfaringene.

 

Vi har vært på Borre flere ganger. Her kan du lese om da Sarah McSeveny-Århild (prosjektleder for Europeana Awareness) og Bjørn Olav Tveit (museumsseksjonen) var med.

Kategorier: App, Augmented Reality, Borrehallen, Brukere, Brukermålinger, brukertesting, Målgrupper, Testing

Forfatter:Marit Kjeksrud Amundsen

Seniorrådgiverer i "Kultur- og naturreise"

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

5 kommentarer den “1600 elever har testet Borrehallen-appen”

  1. 30. oktober 2012 kl. 12.09 #

    Er evalueringen av brukererfaringene ferdig for Borre appen?

    • Marit Kjeksrud Amundsen
      30. oktober 2012 kl. 12.16 #

      Hei Jan!

      Det vet jeg ikke. Det er Vestfoldmuseene IKS sitt prosjekt. Jeg har gitt Anne Doksrød en lyd og sagt at du spør her.

Trackbacks/Pingbacks

  1. «Borrehallen er blitt «Vikinghallen, og en enda bedre app. | «kulturognaturreise.no - 8. juli 2014

    […] «Borrehallen» er en favoritt vi har omtalt flere ganger. Marit har omtalt den her, Sarah og Bjørn Olav har testet den her, i tillegg til at vi gjerne trekker den fram som eksempel […]

  2. Ferietid – her er noen tips – del 2 | kulturognaturreise.no - 21. juni 2013

    […] områdene rundt Borrehaugene. Gå inn i gildehallen som det er funnet rester av med georadar. Jeg har skrevet litt om da jeg var der nede her. Til høsten kan du gjøre det samme med […]

  3. Ferietid – her er noen tips | kulturognaturreise.no - 26. juni 2012

    […] Skal du til Vestfold i sommer? Da bør du stoppe innom Horten og Midgardssenteret. På Midgard kan du laste ned appen Borrehallen for iphone og ipad og utforske områdene rundt Borrehaugene. Gå inn i gildehallen som det er funnet rester av med georadar. Jeg har skrevet litt om da jeg var der nede her. […]

Legg igjen en kommentar

