Brukere – hvem er de og hva vil de?

Foto: Nikki Pugh, 2009

Det ene sporet i KNreise er å se på hva vil folk egentlig ha. Dette skal danne grunnlag for hva vi skal rapportere i slutten av forprosjektperioden. Sidsel sitter for tiden å skriver et notat på hva vi allerede vet og veien videre og Siri holder på å sette ned en brukerkravgruppe som skal se på hvordan vi møter de tekniske begrensningene med brukerens ønsker og hvordan vi må presentere innhold i forhold til det folk faktisk vil ha. No small feat in itself!

Foran meg sitter jeg med KULTmag NR 3 2012 og artikkelen «Kultur eller kul tur» av Dag Yngland. Slik jeg leser artiklen ser det ut som han har vært på Interantionale Turismus Börse i Berlin og at han vil slå et slag for koblingen av reiseliv, kultur og digitale medier. Det synes jo jeg høres ut som et kjekt budskap. I artiklen støtter han seg til trendforsker Oliver Puhe som tror det blir stadig vanskeligere å nå den moderne turist, for han eller hun vil i større grad ta i bruk nye medier i sin søken på opplevelser. Stikkordet er sosialt: vi stoler på venners anbefalinger i større grad enn før og vi ønsker å  interagere med andre mens vi er på tur. Yngland lister opp ni nye veier til den digitale turismen:

  • Game-fication
  • Augmented reality
  • New field communication
  • QR-codes
  • Location based fiction
  • Geocoaching
  • Play space social media
  • Deal-collectors
  • Siri

I mars besøkte vi Halocline i London. De sa klart og tydelig at det var viktig å kun kjøre native apps for et allerede eksisterende publikum. Feks Harry Potter-fans som allerede trekker mot steder hvor filmene er innspilt. Dette trekker også Yngland inn. Varg Veum-satsningen som er gjort i samarbeid mellom Mediesenteret på Høyskolen i Bergen, Bergens Tidende, Mediacircus og Gunnar Staalesen. Eva Lill Hestnes i Bergen reiselivslag trekker frem brygge, Hansa-tiden og Edvard Grieg som mulig utgangspunkt for Bergen til Yngland. I Oslo er Harry Hole viktig sier Reante Digernes-Boese i Visit Oslo. Kristin Schulz trekker frem Olav den Hellige i Trondheim.

Basert på dette er noe vi spør: hvorfor er folk på tur langs Akerselva, Bø/Sauherad og Bø? Monica Smørås har allerede svart oss om pilgrimer som vi finner på Dovre. Vi diskuterer hvordan vi skal gripe an brukere. Et sted hørte vi om en husmor i England som måtte godkjenne alt til et arrangement før det gikk videre. Mange opererer med personas  av typen Kari 14 som liker fotball, venner, Justin Biber og Hans 34 som liker toppturer, være sammen med familien og seiling. Vi lurer litt på å gå inn på sporet opplevelsessituasjon.

I opplevelsesituasjon legger vi foreløpig den rollen du har mens du er på tur. Selvsagt har alle et sammensatt rollebegrep, men i noen settinger blir noen roller mer fremhevet enn andre. Er du der i jobbsammenheng, sammen med venner eller familie? Prøver du å få avkommet med på tur. Hva er din motivasjon for å være der du er.

Brukerne er viktige, det er for dem vi lager løsninger. Derfor må vi teste ut hva de vil ha av både funksjonalitet og innhold. Borre Berglund snakket om hvordan man bør gå frem med utvikling av reiseprodukt på seminaret «Enig og tro til Dovre faller»:

 Vi må langt utenfor vår egen lekegrind for å finne de gode løsningene. Det kan lønne å dele forretningen med noen andre, både inntekter og felles markedsføring. Du skal alltid utvikle med naboen. Nye produkt og nye brukere. En løype for familier, en for de som er passe intr og en for spesialiserte ble feilslått. Familiene synes turløypa ble for lett, ekspertene ville ikke ha en oppmerket turløype. Det er viktig å gjøre brukerundersøkelser før man går ut med hele produktet. Ta på kundebriller. 100 testpiloter, bruk sosiale medier.

Hvordan går du/dere frem for å tenke på brukerne?

Kategorier: Brukere

Forfatter:Marit Kjeksrud Amundsen

Seniorrådgiverer i "Kultur- og naturreise"

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s