Åpne data og brukererfaringer

Travels with Data: Opening and Using Your Collections Data: Steve Devine & Julian Hartley, Manchester Museum

Opening data from The Manchester Museum and Whitworth Art Gallery at Culture Hack North led to a fantastic response on our social media network and was picked up by The Guardian Datablog and BBC Front Row. Perhapsmore importantly we were able to engage for the first time with a community of developers looking at and using our data and collection imageswith a fresh perspective.

Hack north

Åpne antikkdata for hacking gjorde noe som museer aldri ville gjort selv: pimp your tomb!

Hold API-ene oppdaterte for de som hacker

Tilbakemeldingene fra hacker var de viktigste

Det er viktig å miste kontrollen!

Statens museum for kunst: Merete Sanderhof

3 prinsipper
CC-lisensiering
Digital plattform
Target users med i utviklingen

Museer må slutte å se på seg selv som noen som snakker, men også noen som lytter.

Det er viktig å være med å være ledene.

Creative commons glam-wiki

Kjører på cc by, men kommer ikke til å forfølge de som ikke krediterer. Ønsker å oppfordre til kreditering som kunnskapsorganisasjon.

Vil bruke Twitter som base for formidling av kunst. Egne hashtags per kunstverk. Alle er like og man vet hvem avsenderene av kommentarer er.

Tester konseptet nå uten teknologi. Anbefaler å teste innhold uten at feil på teknologi står i veien. Papir og saks.

Erfaringer
Brukere liker korte kommentarer
Ble inspirert til å vite mer
Likte at det var mindre kjente erk
Man så ikke bare på kommentarene
Likte open ended spørsmål som fikk man til å reflektere
De ville gjerne stille spm til kuratorer og få svar
De ville og sende inne relevante lenker
Likt at 140 tegn var maks
Bekymring på overload på andres kommentarer
Mobil ble en sologreie, men brukerne ønsketat det ble lagd noe som gjorde det mer sosialt

Think big, start smart and move fast!

Jobb sammen med andre som vil det samme.

Hvordan sikre take-up: (svar fra salen)
– hvor skal dette skje? Museet OG resten av twitterverden
– er dette viktigste spørsmålet?
– nytt publikum er et vanlig motiv, men man må bygge inn det lille ekstra man gjør inn i det man gjør til daglig, hos alle.
– hva med å heller spørre: hvordan forklarer brukerne et godt konseptet videre.
– bruk skoler via undervisningsdepartementet

Advertisements

Kategorier: English summary, MuseumNext, Open data

Forfatter:Marit Kjeksrud Amundsen

Seniorrådgiverer i "Kultur- og naturreise"

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

One Comment den “Åpne data og brukererfaringer”

  1. sirislettvag
    24. mai 2012 kl. 1.30 #

    «Think big, start smart and move fast!» Bra motto!
    Interessant at de bruker twitter i kunstformidling og viktig å få opp brukererfaringer – gjelder alt. Tror å ha paralellt løp med testing og utvikling er et suksesskriterium uansett.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s