Vi må ha en app!

Utgangspunktet for mange museer er nok setningen som har slått ned som lyn fra klar himmel på mange museer den siste tiden: Vi må ha en app! Som inspirasjon til hva som kan gjøres med en mobiltelefon var dagens seminar «Morgendagen er mobil» hos Kultur- og naturreise/Kulturrådet en god opplevelse.

Apper var selvfølgelig mest omtalt. Vi vet ikke alltid hva det er, hvordan det brukes, om vi har brukt det, hva det kan brukes til, hvor mye det koster eller hvordan det lages. Men vi vet at vi vil ha det, for nå har vi hørt så mange suksesshistorier at vi ikke tør tro noe annet.

Appen tar seg av alt
Appen skal redde museumsformidlingen og millimeterpresist treffe den ”allmenne offentlighet”. Den skal ha styrket innhold og nå nye målgrupper. Appen markedsfører seg selv. Den skal ta museets samlinger og kart ut til folket og hvisker deg sømløst i øret mens du sykler.

Mobile first?
La oss begynne med brukerne. Om de forteller oss at vi skal satse på mobil, så satser vi på mobil. Ingen på dagens seminar fortale at de startet med brukerne. Hva vil de ha, hvor og på hvilken måte? Ved å involvere brukerne vil vi finne svar på om vi skal ha en app. Deretter kan vi spørre dem hvilken app vi eventuelt skal ha. Det er ikke vi som må ha en app. Det er brukerne våre som kanskje/muligens/eventuelt må ha en app. Brukerne først!

Hvor mye koster en app?
Det blir lite snakk om priser når suksesshistorier skal fortelles. Mye tyder på at det går store ressurser når det skal lages app – både tid, personale og penger. Både teknisk personell, tekniske hjelpemidler, vedlikehold, programvare og oppdateringer. Da er det supert at flere museer har testet gratisplattformer og delte løsninger, slik at de får maksimalt ut av budsjettene. Det kan nok flere dra nytte av.

Konkrete resultater?
Det var få konkrete resultater på bruken av appene. Det viktigste er å ha en app, en økning fra i fjor og at samlingene er tilgjengelige. Nå er det på tide å sikte seg mot konkrete mål og resultater. Hva får vi igjen? Hvem er brukerne? Hvor mange må bruke appen for at vi skal investere? Vi må finne ut hvor mye tid, personale og penger vi trenger. Måling av eksisterende tiltak hadde vært gull verdt for oss som vet lite.

Kostnader og effekt
Utfordringen med å måle finnes heldigvis ikke bare i vår bransje. Såkalte eksperter i Sosiale Medier sliter med å definere ROI (Return On Investment) og de blir absolutt ikke enige. Det blir kanskje ikke vi heller. Men vi må huske å ta kostnader og gevinster med i beregningen, hvis ikke blir dette forferdelig dyrt og med liten effekt.

Til slutt: Vi må ikke glemme hvem vi lager dette for. Vi må ikke ha en app. Brukerne først!


Kategorier: App, Brukere, Gjesteblogger, Kostnader, Morgendagen er mobil

Forfatter:Oskar Seljeskog

Kommunikasjonsrådgiver i Mattilsynet. Lager nytt intranett og ordner sosiale medier. Også i kombinasjon.

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

11 kommentarer den “Vi må ha en app!”

  1. 23. mai 2012 kl. 2.46 #

    Var är den rätta lösningen?

    Den finns inte.

    Eller allt kan vara rätt. Förmedlingsteknikerna kommer vara flera, likaså vägen/informationen till dem! Men sällan tas de verkliga kostnaderna fram för att både producera och hålla en app vid liv, tydliggör dem, så får vi se på nollor! 🙂 för Android, iOs, Windows, Blackberry.. Och hur kan användaren se vad som är webb och vad som är app? Ibland syns det inte ens på utformningen, html-kodningen kan täcka mycket.

    Och om vi ändå är inne på detta med att räkna…Det som verkligen kostar i ett mobilguide-projekt, det är all den tid som går åt då respetive plats/museum (vad det nu är) ska bestämma sig och planera… ha möten, diskutera. 🙂 Det är ju absolut nödvändigt att göra sådant, jag är själv inblandad i många av dem, med nöje! Men det kan ändå vara intressant att vända och vrida på detta.

    Jag har idag varit på ett möte.. det brukar ju förekomma många innan det blir någon form av handling. Jag ägnade förmiddagen åt att prata på ett fylkesmuseum om mobilguidning och möjligheter. Det var ett ganska kort möte med få personer, men det är ändå någon som betalar museipersonalens löner! Lägger jag ihop mötets arbetstimmar blir det ungefär som två dagars arbete (om jag tar med allt korridorprat efteråt), vi hamnar i alla fall på över 5000 kr, möjligen 10 000 eller mer. Två sådana möten och det motsvarar hela innehållsproduktion till en enkel mobilguide!

    Så ut och producera! 🙂 Ut och gör, fastna inte vid skrivbord och konferensrum!
    Det är dessutom så att det är nu, precis nu, som publiken/besökarna är mycket mottagliga. Överlag finns en stor nyfikenhet och öppenhet inför vad man kan göra och få för information med mobiltelefonens hjälp! Det tycker i alla fall jag att man kan se! Om en stund blir vi alla mera kräsna! Så rid på den vågen nu!

    Vad man än väljer för förmedlingsteknik, nu finns många verktyg faktiskt där! Visst man ska skapa förtroende och göra innehåll med kvalitet! Men testa kreativt! I den digitala världen är det fullt möjligt att med god kvalitet och ganska snabbt skapa berättelser med nerv.

    Då man testar (behöver ju inte göra det publikt med en gång) föds ofta nya idéer. Igår var jag i Finland och för att visa hur en guide skulle kunna se ut vid en lantbruksskola, vi gjorde ngt enkelt med vårt cms, kicken kom direkt och även nya idéer! 🙂

    Idag provade en hembygdsförening… Då innehållet testas i en form blir det kul!

    Och det är något visst med att skapa i samspel med en plats. Möjligheterna är ju oändliga!
    Röster, intervju, barn, skådespelare, minnen, film, spel.. Allt i samspel med plats och i kort form… För visst besökaren är ju på platsen, det är den som ska upplevas men mobiltelefonen ger möjlighet till en ytterligare dimension och kanske det kan bli ett minne som sitter kvar och leder till större nyfikenhet och till att allt detta sprids!

    (Och om nu någon tycker att bara detta inlägg var slöseri med tid/pengar, så är det i alla fall ingen som betalar min tid just nu, för jag har ingen institution att luta mig mot.)

  2. 23. mai 2012 kl. 11.32 #

    Svar fra VisitOslo om brukerne av deres app: » Vi har dessverre ingen tall om bruk og brukere. Per 15. mai var den lasta ned 25500 ganger. Vi vil anta at de fleste er fastboende.»

Trackbacks/Pingbacks

  1. MuseumNext sier: Kjenn deg selv! | Ballrommet - 1. juni 2012

    […] kan besvares med det han kalte «digitale ansiktsløftninger» og løsrevne panikktiltak av typen «vi må ha en app!». I stedet tok han til orde for å gå drastisk til verks: Museene må tenkes om og bygges opp […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s