QR-kode – hvordan skal det presenteres på plakat?

Her på bloggen – og hos NRK Beta har jeg diskutert en del rundt QR-koder:

«QR-kode for QR-kodens skyld er bare tull – det tror alle kan være enig i. QR-koden er bare et middel for å oppnå noe annet. Fordelen med QR-koden er jo at den kan ta i bruk telefones/nettbrettes funksjoner som mulighet til å spille av lyd/video, koble seg til nett ++. På steder hvor det er ønskelig å få til dette – og det ikke er mulighet for dette kan QR-koder være gull.

Selv kommer jeg fra museumsverden, men jobber nå i prosjektet Kultur- og naturreise (gjøre digitalisert kultur- og naturinfo tilgjengelig på mobil). Jeg argumenterer for at QR-koden har null verdi hvis ikke den har:
* klar funksjon
* gi noe mer til et innhold (innhold, innhold innhold)
* det er mobiltilpasset – hvis du skal på nett
* det går frem av info rundt koden hva man får når man scanner

Før jobbet jeg med en cognacutstilling og snakket om hvordan man skal drikke cognac med lukt og smak og svirring av glass. Det viktigste er dog: liker du det det? Man drikker ikke ting man ikke liker. – Altså? De QR-kodene som er i bruk hos deg -fungerer de? Blir de brukt? Er brukerne fornøyde? Evaluer og aldri vær redd for å bli klokere :)»

«Jeg synes de ser dumme ut og bryter svært ofte med designet. Dette kombinert med min holdning til deres nedsatte funksjonalitet gjør det til et kompromiss jeg ikke vil ha»  sier Tore S. Monsen i en kommentar på NRK Betas diskusjon «QR-koden mest tull». Jeg er helt enig de ikke er en fryd for øyet, men etter min mening er det mulig å integrere i et design. I et stunt vi har i Bø/Sauherad-piloten presenterer vi små plakater innenfor vår desginmal. Synes vi fikk det ganske bra til, hva synes du?

Plakaten skal kun fungere på et arrangement, så vi valgte kun et vanlig ark som vi laminerer. Skal det stå lengre er det jo kjekt å trykke på noe som er mer eller mindre vedlikeholdsfritt. En aluminiumsplate med en film med trykk  man limer på. Her har mange trykkerier gode løsninger. Det bør må selvfølgelig være tilpasset brukere med tanke på universell utforming: tilgang, lys, rett høyde osv.

I tillegg bør man eksperimentere med størrelsen på QR-koden. Vi holder på å sette på QR-koder på et seminarprogram. Mens i-nigma godtok 1cm x 1cm gikk vi opp til 1,5 cm x 1,5 cm.

Tags:

Kategorier: QR-kode

Forfatter:Marit Kjeksrud Amundsen

Seniorrådgiverer i "Kultur- og naturreise"

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

10 kommentarer den “QR-kode – hvordan skal det presenteres på plakat?”

  1. 10. oktober 2013 kl. 8.26 #

    Det viktige med qr koder er at det som det linkes opp til ikke forsvinner fra nett, det å møte ei tom side er ikke bra. Jeg har brukt qr-kodene som finnes på digitalt fortalt, og lagt de til i skriftlig materiale, i et hefte med fortellinger. Det gir et ekstra løft tenker jeg for de som ønsker å vite mer..

    • Marit Kjeksrud Amundsen
      10. oktober 2013 kl. 8.33 #

      Enig:) høres ut som god bruk. Etter at Digitalt fortalt har lagt om får man også mobiltilpassa sider som er viktig for QR.

  2. 10. oktober 2013 kl. 7.42 #

    Er det ikke litt tull å si at QR-Koder er tull?
    Man kan bruke QR-Koder til veldig mye, man kan bruke det til Wi-Fi oppsett, det kan være visittkort, det kan brukes til å indeksere skannede filer. Jeg vil nesten si det er webbens macgyverkniv.

    Alle vet jo at når du går i butikken, er du avhengig av strekkoder for å kjøpe noe.
    En vanlig strekkode inneholder nesten ingen data, som regel er det bare en identifikator som slås opp i datasystemet.

    QR-Koden har evne til å omfavne så mye mer, den kal være «self contained», den kan inneholde metadata om alt fra en arkivboks til visittkort (VCF), hva enn det skal være.

    Når det gjelder utseende, så har man en del å leke med faktisk og man trenger ikke lage den ruvende. QR-Koden kan til dels gjenopprettes ved feil, så man kan faktisk ta seg noen kreative «ødeleggelser» inne i QR-koden, så fremt den ikke er stappet full av data.

    Det jeg tror er den største svakheten til QR-Kode, er mangel på utbredelse blant «ikke nerder». Det må først bli en defacto standard app som følger selve kameraapplikasjonene i telefonene. Man kan ikke be folk laste ned en app, for å skanne en kode, som skal føre de til en nettside.

    For ordens skyld: Det er ikke kodens skyld, det er klodens skyld.

    • Marit Kjeksrud Amundsen
      10. oktober 2013 kl. 7.56 #

      Hei og takk for svar!

      QR-koder er ikke tull:) men vil tørre å påstå at det er mange som bruker QR-koder på en lite gjennomtenkt måte.

      Mange slenger seg på og vil bruke QR-koder uten å ta virkelig innover seg nytteverdien. Feks skilt med QR-koder som ikke informerer hva koden fører til og kun gir deg samme tekst som på skiltet. Synes Gartners hype circle er en teori som passer inn her. Vi må få folk opp den siste bakken. http://en.m.wikipedia.org/wiki/Hype_cycle

      Innlegget her handler om QR-koder som peker til nettsider, men QR-koder har helt klart andre bruksmåter som du óg nevner. Selv bruker vi de på visittkortene.

  3. Morten Frellumstad
    26. mai 2012 kl. 3.16 #

    Prøv Google Googles (del av Google søke app). Den skanner qr-koder, men mer interessant er at et hvert unikt bilde som er katalogisert av google vil fungere som en vei til siden din (hvis bildet bare er brukt på denne siden).

  4. Marit Kjeksrud Amundsen
    11. mai 2012 kl. 8.34 #

    Takk for svar! Jeg tror og at man får mer vettug bruk av QR-koder etter hvert. Og det hjelper klart på med en mer bevisshet rundt det mobile. (men bruker du, Pål, 3.0 om mobil? Jeg har brukt det om semantisk web? Men uansett kun begreper for å sortere.)

    Eivind, helt klart en fordel å forkorte lenker. Det bør man gjøre – og vi burde ha gjort det her.

    Vi testet med en iphone 4 s med i-nigma og med Samsung Galaxy S med ScanLife. Vi får litt forskjellige treff i forhold til mobile sider. Jeg mistenker at iphone automatisk henter inn mobilsiden, mens Samsungen ikke gjør det. Noen erfaringer?

    • 11. mai 2012 kl. 10.19 #

      Semantisk web beskrives vel av W3C som «en komponent» i web 3.0. Når jeg kaller den mobile nettomveltningen siden 2010 for web 3.0 er det mest for å understreke at det er den mest radikale omveltningen av nettet noensinne🙂 Det er lett for oss som står midt oppe i det med smartfonen i neven å undervurdere hvor utrolig fort mobilt web når metning.

      Nåja, det var mest en digresjon.

      Når det gjelder dette med om man blir sendt til mobile sider eller desktopversjon, så ligger forskjellen ofte i scriptene på nettsidene. De fleste sider kjenner igjen safari for iOS, men surfer du med Opera på Android får du ofte desktopversjonen. Dette er viktig å være klar over for oss som utvikler mobile sider. De er viktig å teste alt vi lager på ulike plattformer og med ulike smarttelefoner og nettbrett.

  5. Eivind
    11. mai 2012 kl. 7.07 #

    Har bare ett konstruktivt forslag her: Bruk en av de mange gode url-forkorterne til å lage en kortere url for QR-koden. Når du gjør det må QR-koden inneholde mindre informasjon, noe som gir 2 fordeler. For det første blir den mindre «støyete» med noen få store piksler i stedet for mange små, for det andre blir det mindre sannsynlig at den ikke kan leses grunnet skader, skitt, dårlig kamera eller lignende problemer.

    En QR med kort url kan se slik ut: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Qr-1.svg mens en QR med *veldig* lang url (~4000 tegn) kan se slik ut: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Qr-code-ver-40.svg

    Deres eksempel er vel noe midt imellom.

  6. 10. mai 2012 kl. 4.37 #

    Enig i alt som skrives her. Det er viktig å huske at QR-koder bare er et verktøy for å gi brukeren enkel og rask tilgang til innhold. Som NRK-beta-innlegget nevner så har reklamebransjen brukt QR-koder på uforståelig og tøvete vis de siste åra. Men uvettig bruk betyr jo ikke at løsningen er dårlig.

    Det som er helt sikkert er at med overgangen fra web 2.0 til 3.0 – altså fra sosial til mobil – trenger vi kjappe og enkle verktøy for å gi brukerne tilgang. Det er vanskelig å spå hva slags løsning som dominerer om tre år – men foreløpig er QR-koder den beste kandidaten vi har.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Statistikk fra bloggen, oppsummering av forprosjektet | kulturognaturreise.no - 12. november 2013

    […] QR-kode – hvordan skal det presenteres på plakat? […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s