Testing ved Akerselva en lørdag formiddag

Sola skinte og det var folksomt langs Akerselva sist lørdag. Søster fra Vestlandet skulle være testkanin for de 35 punktene vi lagde til 1. septemberlanseringen av Kultur- og naturreise.
Oppdraget var å teste de tre ulike visningsformene i Layer: kart, kamera og liste. Start: innlastning av Layarapp ved Kulturkirken Jacob.

Vi begynte med kamerafunksjonen. Holdt telefonen opp og fikk mange grå sirkler opp på skjermen. Søster som ikke er av de mest tålmodige, ble nesten umiddelbart frustrert over å ikke skjønne retningen der informasjonen skulle ligge. Konklusjon: Layer kamerafunksjon er morsom og gir en umiddelbar woweffekt, men er for unøyaktig. Det ble fort irriterende å «jakte» på de ulike punktene som beveger seg over skjermen. Dessuten må du være litt dreven i bruk av mobilen for å få dette til. Listefunksjonen derimot er lett å bruke og gir god oversikt over innholdet som er tilgjengelig, hvertfall når det ikke er så mange punkter. Ulempen er at kartreferansen blir borte. Kartfunksjonen var det vi likte best. Her så vi umiddelbart hvor vi var i terrenget i forhold til tilgjengelige informasjonspunkter og kunne gå til de punktene vi var nyskjerrige på.

Så var det innholdet da. Hva falt best i smak, bearbeidede fortellinger eller faktainfo fra ulike baser? Det at sola plutselig hadde bestemt seg for å skinne skikkelig sterkt denne formidagen var deilig, men også et problem skulle det vise seg. Å se på video og bilder på mobilen funket dårlig, så vi gikk kjapt over til lyd. Lyd var overaskende bra og også sosialt da vi satte på høytalerfunksjonen og kunne gå sammen og høre på de samme lydsporene.

Hvor mange klikk kan du tåle for å komme fram til det innholdet du er interessert i?
Søstra mi tålte få klikk og ville feks at lyden skulle komme på uten ekstra klikk samidig som hun ville kunne lese tekst og se bilder. Og infoen/fortellingen måtte være kort, ikke mer enn 1 minutt – faktisk helst mindre. Hun savnet samtidig å kunne velge temaer som arkitektur, sosialhistorie osv. Vi var også enig om at det er viktig å gi tydelig info om hva tjenesten er og hva den tilbyr. Hva slags innhold du kan forvente å bli presentert, både når det gjelder tema og form. Min søster likte best de små bearbeidede fortellingene, men savnet noe kontekst. «Hvorfor blir jeg presentert dette nå?»

Konklusjonen på vår lille lørdagstest, som selvsagt ble avrundet på Blå, var at dette kan bli spennende og at mobil formidling også kan fungere i en sosial setting. Men tjenestene må være enkle. Få klikk, klare valg, kortfattede innslag og ulik type formidling rettet til ulike brukersituasjoner. Og veldig viktig; det må være tydelig kommunisert hva som presenteres og hvorfor.

Jeg tror at hvem du er (Siri som fagperson, som turist, som hundelufter eller som del av sosial gruppe) når du tar i bruk en tjeneste og hvorfor du vil bruke den, er avgjørende for hvilken type innhold du er interessert i akkurat da og hvordan du vil ha innholdet presentert. Kanskje er det mer fruktbart i vårt pilotprosjekt å fokusere på ulike brukeridentiteter enn på differensierte målgrupper?

20120416-142818.jpg

Advertisements

Kategorier: Akerselva, brukertesting, Publikum, Testing

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

One Comment den “Testing ved Akerselva en lørdag formiddag”

  1. 17. april 2012 kl. 2.51 #

    Samd. ja til lyd, nei til klikk.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s