Kommentarer fra seminaret: Slipp dataene fri, det er vår!

I prosjektgruppa er vi godt fornøyd med all responsen vi fikk på innlegget vi holdt. Tusen takk til alle som bidro nok en gang!

Jeg har lyst til å trekke frem et par av kommetnarene og dele de med dere for å høre om det er flere som har tanker rundt dette.

Fakta vs fortellinger
Noe som ble tatt opp er om man ønsker korte eller lengre fakta vs fortellinger. Salen var delt – noe vi også tror resten av Norges befolkning er. Hva ønsker du? Hvordan tror du vi kan måle dette? Hvor langt er for langt – både på fakta og fortellinger?

Honningkrukker?
Et det honning i de statlige honningkrukkene? Hva tror dere? Dette var noen av spørsmålene vi stilte. Salen var litt skeptiske, men vi noen var positive. Det er helt klart avhengig av om man kan koble forskjellige databaser sammen for å gi det en verdiøkning sa et klokt hode fra salen. Men hvordan gjør vi det? Er det mulig? Andre mente at det ikke var honning, men helt klart gull vi har. Bare fantasien setter grenser på hvordan man knar dataen som ligger der. De statige databasene er ikke opprinnelig lagd med tanke på formidling, men har hatt en forvaltningsfunksjon. På neste seminar skal Even Westvang forklare om hvordan man kan gjøre bruk av slik data.

Erfaring og veien videre
Sukseskriteriet for dette toårige pilotprosjektet er erfaringer og stille gode spørsmål for et evt videre nasjonalt prosjekt. For å få dette til fikk vi råd fra salen om å skjære ned til beinet, velge vekk det vi ikke kan klare, kill your darlings og «juks» til gode løsninger for å stake ut veien.

Infrastruktur eller godt grensesnitt?
Ja takk, begge deler (siden vi snakker om honningkrukker). Prosjektet skal ta hensyn til begge deler for å gi erfaringer videre.

Brukerenes påvirkning?
Hvor tar vi inn brukerene? De må jo inn for å bidra til å gjøre tørre data interessante. Helt klart! Akkurat nå jobber prosjektgruppa med en brukerrapport og vi skal sette ned en egen arbeidsgruppe på tvers i prosjektet som skal jobbe med brukerkrav – både på det tekniske og på innholdet: hva vil de ha?

Skuffa brukere
Vil tjenestene skuffe brukerne? Tror de at de får hele verden? Vi må være klare på hva våre løsninger tilbyr og innfri det vi sier slik at vi ikke får skuffa brukere. Vi må ikke skape større forventinger enn det vi kan oppfylle. Når det er sagt skal vi strekke oss. Hvis man filtrerer og sitter igjen med ingen ting, hva da? En løsning er relaterte poster type Amazon. En annen løsning er en humoristisk 404-løsning. Gjerne i kombinasjon.

Advertisements

Kategorier: Slipp dataene fri, det er vår!, Utfordringer

Forfatter:Marit Kjeksrud Amundsen

Seniorrådgiverer i "Kultur- og naturreise"

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s