Streetmuseum Londinium

En av appene jeg hadde gledet meg mest til å teste var Londinium. Londinium er laget av Museum of London. Dette er ikke den første appen de har laget noe som gir denne klarere fordeler. Streetmuseum var den første satsningen deres. Streetmuseum Londinum (latin for London) tar for seg funn og funnsteder i London fra den romerske periode. I tillegg har de gått i samarbeid med History Channel. Grunnen til at gledet meg slik er at jeg har hatt antikken som studiefelt gjennom hele min tid på universitetet og gledet meg til å se hva de viste frem. Med meg på testingen hadde jeg min samboer, historiker som også var gira. Jeg testet med en iphone 4s

Appen åpner med en allmenn introduksjon til romerske London for å sette deg  modus. Dette fungerer godt og det er fint at man kan velge bort introduksjonen hvis man ønsker det. Spesielt ved andre, tredje og fjerde gangs bruk er dette kjekt.

Neste skjermbilde man får opp er en tegnforklaring. Første gang hoppet jeg rett over den, for jeg tenkte at jeg hadde jo peiling på hva jeg drev med, men den gang ei. Appen opperer med mange forskjellige symboler, så det er greit å ta en kikk.

Man kan enten følge kartet eller man kan følge 3d view når man skal finne interessepunktene. Samme system som på Streetmuseum orginal når man ser i 3d view. Ser du bildet fra feil vinkel er det skjevt eller speilvent. Den største svakheten til Streetmuseum orginal og Londinium er at interessepunktene er satt opp tilsynelatene uten tanke på hvor brukeren skal stå. Det passer seg nemlig ikke alltid å stå midt på hovedveien i London for å få den perfekte view av interessepunktet. Jeg skriver mer om det her.

De lilla tegnestiftene viser deg til funn. Her kan du grave de ut selv, enten ved hjelp av fingrene, eller ved å blåse i mikrofonen. Forbausende artig. Pling! Du har fått frem gjenstanden og får en informasjonstekst om den. I tillegg kan du i visse tilfeller se gjenstander fra flere sider hvis du ønsker det. Også kjekt at du samler opp de gjenstandene du allerede har gravd ut. Alright å ha sin egen samling med seg.

De røde tegnestiftene inneholder enten bilde, video eller lyd. På Punktet City wall construction får du høre noen som arbeider, jeg tipper meisler i stein, mens du får lese en tekstsnutt. I andre tilfeller, som A marked stall at the forum får du se en filmsnutt. På Walbrook får du se et stillbilde av Professor Grimes under utgravningen av Mithras. Mye av innholdet, spesielt filmsnuttene er levert av History Channel.

Etter at vi har gått rundt i en times tid synes vi det er fryktelig dumt at vi ikke får se noe «ekte». Vi vil se virkelige spor etter Londinium og romerne. Mens jeg er inne og kjøper kaffe og te finner Sambo ut at dette legger faktisk Londium-appen opp til. (Var visst fortsatt for rask med å lese bruksanvisningen..) Det er en del tall som er merket av på kartet. Her viser man fysiske spor. Etter egentlig å ha bestemt oss for å legge vekk appen og finne på noe annet på vår siste dag i London snur vi oss rundt og får ny giv. Vi skal ut på skattejakt. Vi tar oss til Tower of London og leter etter den gamle bymuren. Deler av den er ved Tower Hill t-banestasjon og deler inne ved The White Tower. Vi tenker at to fluer i en smekk er en god metode og kjøper billetter for å komme oss inn og samtidig se The White Tower og «Fit for a King», Tudors utstillingen fra The Royal Armoury. Vi blir ikke skuffet, iallefall ikke så veldig. Muren er borte, men den er merket av inne på bakken, men med ingen henvisning. Det er faktisk bare vi, og ingen rundt oss som forstår hva dette er(!) Litt gøy, og litt trist. I tillegg var det en flott funksjonen med skisse av bygninger og murer fra Londinium som korrelerer og at du har en en funksjon som switcher gradevis mellom i hvilken grad du vil se hva.

Forresten skal jeg hilse fra Sambo og si hva han likte og ikke likte:

+ Det var god dekning, og hvordan google maps-grunnlaget fungerte med Londinium-laget fungerte utmerket: raskt og uten å hakke

– Frusterende med 3d view, spesielt at den hopper og danser fordi du ikke står helt presist. Hadde vært bedre med et flatt bilde som ikke ble speilvent og skjevt.

This slideshow requires JavaScript.

English summary

Beeing a student of ancient Roma and Athens, Londinium is a app I was looking forward to testing. I think the introduction works well with the map legend (if you bother to look at it..) The 3d view is the part that is most difficult the get accurated. The way you need to orient your self to get a excact to hit the POI is too hard, especially if you don’t want to be hit by a London Doble Decker.. I like that the app differentiate between excavations,  multimedia and preserved Roman remains on modern London  POIs.

Tags:

Kategorier: Andre prosjekt, App, English summary, iPhone, London, Museum of London, Streetmuseum Londinium, Testing

Forfatter:Marit Kjeksrud Amundsen

Seniorrådgiverer i "Kultur- og naturreise"

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Det blir ikke AR i KNappen – hvorfor? | kulturognaturreise.no - 26. mars 2014

    […] Vi hadde sett en rekke forlokkende AR-løsninger. Alt fra Tine Melk som gjorde artige reklamer til besøk i London. Her prøvde vi både Street museum som legger historiske bilder over kameravisninga i telefonen. Jeg ble nesten kjørt ned av en buss for å prøve å korrelere det hele. Og vi prøvde en av mine favoritt apper Londinium. […]

  2. Dickens univers – påskeopplevelse på din mobil | kulturognaturreise.no - 30. mars 2012

    […] 2011 – 10. juni 2012). Uttrykket i denne appen er helt annerledes enn «London Street Museum» og «Londinium». Jeg synes det er spennende at basert på innholdet så skaper de en form tilpasset det. […]

Legg igjen en kommentar

