App: Picasso & Modern British Art

På avdelingsturen til London i forrige uke var vi på besøk hos Tate.  Her møtte vi Marc Sands som forklarte om tankegangen rundt de nye nettsidene. De er foreløpig i betatesting og anbefales et besøk. Etter møtet besøkte vi utstillingen Picasso & Modern British Art. Her tok flere av oss på multimediaguiden- og det er denne jeg skal skrive litt om nå.

Selve utstyret er en ipod (eller iphone ?) med en sort boks rundt. Boksen gjør at du ikke kan komme til knapper som tar deg ut av programmet Headsett, som dog var litt slitt, men med god lyd var og med. På boksen står det at det er levert av Antenna audio.
Appen er en inhouse app eller en app som spiller på lag med en innomhus utstilling. Den krever ikke WiFi – og det er jo bra siden det ikke finnes det på Tate per i dag. (Det kommer ganske snart ifølge Sands). Det koster penger å bruke multimediaguiden for 4 pund. På nettsiden kan du booke den for 3,50. Jeg skulle ønske at jeg hadde hatt mulighet til å kjøpe appen og bruke den selv fremfor å kun bruke den inhouse. Samtidig er appen bygget for å se utstillingen samtidig, så det er ikke sikkert at jeg hadde hatt glede av den utomhus.

Appen er bygd opp med en meny hvor du kan velge:

  • Meny: lydspor
  • Timeline: oversikt over tidslinja til Picasso
  • Info: informasjon om appen.

Alle lydsporene er nummerert og korresponderer med et bilde. Ved siden av de bildene med tilhørende lydspor er det satt et tall. Alle lydsporene har itillegg ikoner med bilder av verkene som det tas utgangspunkt i. Det første lydsporet er om utstillinen og om hvordan audioguiden fungerer. Dette virker som en god løsning.


Selve lydsporet var på ca et minutt. Av og til ble de innledet av musikk før en mannlig dyp og behaglig stemme ga en kort introduksjon. På flere av lydsporene var det også kvinneligkurator-stemme som utdypet. Både bruk av musikk og forskjellige stemmer passet godt og virket gjennomtenkt. Litt dumt synes jeg at det er at du ikke kan spole hvis du er uheldig å trykke deg ut mot slutten av sporet.

Av og til refererte man til andre verk eller personer og viste til bilder som dukket opp på appen. En veldig god idé som gjør at appen fungerer sammen med utstillingen. Det som var irriterende her var at bildene ikke var synkronisert med når stemmen sa de var på skjermen.

Jeg synes ikke det var intuitivt å finne frem til det neste tallet. Og er det en ting som er sikkert, det å styre publikum i en utstilling er veldig vanskelig. I tillegg når du har en som meg som ikke stopper opp ved hvert verk, men kun velger ut noen få er en slik tilsynelatene tilfeldig nummerering litt vanskelig å få med seg. Jeg synes det var vanskelig å finne frem til neste nummer, men jeg ville gjerne få med meg det neste nummeret for å få litt mer ut av utstillingen. Etterhvert blir jeg bedre å spotte de lysegrå tallene på hvit vegg. Jeg savner i grunn et oversiktskart hvor verkene som er relevant for mulitimediaguiden er festet.

På slutten av noen lydspor får man beskjed om at neste nummer i lista ikke har et tilhørende verk, men et ekstra utdypingspor. Dette synes jeg fungerte godt og noen geniale sjeler hadde satt store puffer i utstillingen akkurat der hvor disse ekstra sporene var. Dette synes jeg viser at det er mulig å få en app til å fungere sammen med omgivelsene.

Jeg oppdager snart at det ikke er samme ordlyd på veggen som i guiden og tar meg i å synes synd på de som ikke har tatt seg råd til guiden. Samtidig må jeg jo innrømme at jeg ikke leser utstillingstekstene når jeg har den på øret, så de tenker kanskje det samme som meg. Dette synes jeg må ses på som et kompliment til appen. Den gir meg, som ikke er spesielt interessert i kunst mye mer enn noen annen kunstutstilling har gitt meg. Innhold, innhold og innhold vil alltid være det viktigste. Det som irriterer meg litt er at de presenterer mange påstander som jeg føler trenger litt begrunnelse, men dette synes jeg er et litt generelt problem og ikke spesielt for denne utstillingen. Når jeg går rundt glemmer jeg litt de rundt meg og tar meg selv i å stille meg i veien for andre som ser. Alikevel  mister jeg interessen på interessepunkt nr 17 og hopper glatt frem til den siste på 26. Interessepunkt 26 avslutter med å takke for turen og ber deg levere tilbake multimediaguiden.

English summery

Last week visited we  Tate and Marc Sands who explained about Tate’s new webpages. He gave us tickets to see Picasso & Modern British Art.  Above I reviewed Tate’s inhouse Picasso app.

The gear was iOS based and delivered by Antenna audio. I wished for an app I could download myself since I had to pay for it, but I am not sure that it will function without the exhibit. The tracks was nicely put together with music, male and female voice, although the images was out of sync. I thought it was hard to locate the next artwork corresponding to the track on my pod. I loved how you could choose extra material and that the exhibition offered sofas at those spots.
The contet was engading, even for me who is not over average interested in art. But after the 17th track, I lost my concentration.
Tags: ,

Kategorier: Andre prosjekt, App, English summary, Inspirasjon, Picassso & Modern Britsh Art, Tate, Testing

Forfatter:Marit Kjeksrud Amundsen

Seniorrådgiverer i "Kultur- og naturreise"

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

