Gambit inviterte til #tankestue om nye Facebook og sosiale medier

– og jeg ble med sammen med kanskje 100 andre. Kjekt med stor oppslutning. Dagen begynte med brødskive, litt frukt og en kopp kaffe sammen med en gjeng likesinnede. Blant dem gode gamle kjente fra Østfoldmuseene og Oslo Museum.

Facebooks siste endringer og hva de betyr for organisasjoner v/ Rolf Aaneland Ellingsen, Gambit H+K

Rolf greide ut om fb nye sider og hva det kan ha å si for en bedrift. Kort oppsummert:

Fremhevet bilde i tillegg til profilbilde

Dette er kjekt for et bilde sier mer en 1000 ord, men pass deg for å oppfordre om noe som helst og iallefall ikke fortell om priser. I tillegg er det sikkert lurt til å se på fotojuss-rapporten fra Kulturrådet

Tidslinje

Veldig kjekt med alle med en tidslinje spesielt hvis man har en historie å fortelle, mener Rolf. Jeg er ikke uenig, men jeg tviler litt på om hvor mange som faktisk går inn å ser på en sides tidslinje i forhold til energien å legge inn.  Noe annet som er kjekt med tidslinjesystemet er at du kan feste eller stikke et av av innleggene dine øverst slik at det er mest synelig.

Med tidslinjenen krever det flere klikk for å komme inn til kommentarene, det er kanskje et klikk for mye for mange. Men folk kan overraske deg. Blir artig å se utviklingen.

Hvordan skal vi forholde oss til nye tjenester på nettet, som Google+ og Pinterest? V/Arve Øverland, Gambit H+K
De siste digitale trendene fra SxSWi-konferansen v/ Ole Emil Johnsen, Gambit H+K
Slik jobber SAS strategisk med sosiale medier v/ Christian Kamhaug, Head of Social Media i SAS

1:1

Tidligere har kommunikasjonen kun vært fra en til mange og mange når det gjelder sider, men nå er det åpnet opp for å kunne sende personlige meldinger til en side. Dette er nok sikkert kjekt for forbrukere som trenger hjem og ikke ønsker å dele alt offentlig, men igjen – er spent på hvordan det kommer til å utvikle seg.

Annonse -> sponsede statuser

Som Rolf påpekte er nordmenn skeptiske til å blande reklame annet, men Facebook er i ferd med å snu dette. Nå kjøper man ikke lengre en annonse men får sponsede innlegg. Dvs innlegget ditt blir synlig for andre hvis det likes eller kommenteres. Dette betyr at content ikke bare er king, det er regjering og den fjerde statsmakt også.

Hvordan skal vi forholde oss til nye tjenester på nettet, som Google+ og Pinterest? V/Arve Øverland, Gambit H+K

Hva skal vi prioritere når spør Arve seg. Der folk er, er det korte svaret. Facebook altså. Men de nye tjeneste som er i vekst er også intr. Pinterest har mange kvinner i Midtvesten i USA, men det betyr ikke at en intr brukergruppe for deg ikke er på Pinterest. Undersøk med andre ord. Nisjeprodukter kan gjøre det godt, men har naturlig nok ikke like mange følgere som Cola. Selv om Stalin? sa at det er en egen kvalitet over kvantitet så stemmer ikke dette alltid i sosiale medier. Se på de som binder sammen flere sosiale medier. Arve trekker frem Google+ som et eksempel med skreddesydd søk etter deg og dine relasjoner.

Slik jobber SAS strategisk med sosiale medier v/ Christian Kamhaug, Head of Social Media i SAS

Så kom det en engasjert mann med gode råd både på inn- og utpust. Kombinert med god humor får man et kjekt innlegg.

SAS sine tilnærmelser til sosiale medier er fornuftig. De måler kostnad mot trafikk og salg. De ender opp med å bruke Facebook, Twitter ,Google+ og YouTube. De fokuserer mot en enhetlig stemme fra de sosiale mediene.  Itillegg tester de på både Instagram og Pinterest. Blogging er visst for kostnadskrevene. Et godt råd fra Christian er å gi folk det som skjer i kulissene, noe som garantert er kjekt når man arbeider med fly. Men hva hvis du jobber på et kontor med regnskap? Uansett var «En vanlig dag i prosjektgruppen» et av våre mest leste innlegg på et tidspunkt. Christians råd er:

  • Finn en ildsjel
  • Sett tydelig mål,
  • Sett av penger, det er en myte at sosiale medier ikke koster
  • Finn deres tone of voice
  • Skap innhold
  • Svar og ha en dialog
  • Utvikle klare retningslinjer
  • Analyser resultat

De siste digitale trendene fra SxSWi-konferansen v/ Ole Emil Johnsen, Gambit H+K

Dessverre ble det litt kort tid til dette innlegget, for jeg skulle gjerne ha hørt mer om SXSW (Enorm konferanse innen sosiale medier –  ikke musikkfestivalen).

Ole Emil mente at dette var et mellomfase nivå, men kunne melde at neste «twitter» kommer med facebook-login. I tillegg har det sikkert mobilbetaling. Selv brukte jeg PayPals app i går. Ufattelig kjekt og enkelt.

Briller med AR-teknolgi fra Google eller Apple er spådommene fra Chris Grayson

Kategorier: Sosiale medier, Tankestue hos Gambit, Teknologi

Forfatter:Marit Kjeksrud Amundsen

Seniorrådgiverer i "Kultur- og naturreise"

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

One Comment den “Gambit inviterte til #tankestue om nye Facebook og sosiale medier”

  1. 21. mars 2012 kl. 12.09 #

    Supert at dere oppsummerer. Skulle gjerne hatt litt mer tid til å snakke om trendene fra SXSW, så det ble litt raskt og kanskje litt overordnet. Håper å kunne gå i dybden på skiftene innenfor hvordan man bør tenke og forholde seg til digital kommunikasjon ved en annen anledning.

    Har allerede rukket å analysere noe, og jeg tror at til tross for at vi befinner oss i en overgangsfase, så har det utpekt seg noen strategiske perspektiv som er nye. Og det har jeg veldig lyst til å jobbe med å videreutvikle fremover.

    Ser ut som at dere hadde ålreit utbytte av frokostseminaret. Tusen takk for at dere kom, og håper vi ser dere neste gang vi arrangerer noe også.

    Presentasjonene fra frokostseminaret ligger for øvrig her, for de som er interesserte: http://bit.ly/GDlkz7

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s