Kartfesting i Wikipedia (avansert)

Hvordan kartfeste?

Det finnes en enkel og en mer avansert måte å kartfeste på. Ved å trykke på lenka her kommer du til den enklere varianten. Under er den avanserte.

For å vise hvordan man kan kartfeste har jeg tatt for meg nynorskartikkelen Eysteinskyrkja på Hjerkinn, Dovre. Begynn som alltid med å trykke på rediger.

Koden for kartfesting

Fordi jeg har litt dårlig hukommelse har jeg jukset meg til koden for kartfestings-malen fra en annen artikkel. Det vil si: Jeg trykket på rediger på en artikkel som jeg visste hadde koordinater, kopierte den lenket og fjernet tallene til jeg stod igjen med:

{{koord|    |N|    |E||vis=tittel}} 

Det er denne koden som gjelder når man kartfester. Sett den helt øverst i artikkelen din slik at den er lett å finne igjen for andre. Jeg skal gå igjennom den steg for steg.

{{ – dette vil si at koden starter

koord – dette vil si at det handler om kartkoordintaer

|   – dette feltet er foreløpig tomt etter | . Etter denne skal vi fylle inn kartkoordinater for nord som følger under

|N – N står for North

|     – dette feltet er foreløpig tomt etter | . Etter denne skal vi fylle inn kartkoordinater for øst som følger under

|E – E står for East. Jeg har opplevd at i bokmål kan du bruke Ø for øst, mens at du på nynorsk må bruke E for east. Jeg har ikke prøvd A for aust.

|vis=tittel – Dette feltet gjør at kartkoordinatene vil dukke opp i Wikipedia-artiklen du arbeider med. 

}} – Dette markerer at koden for kartfesting slutter.

Hvordan finne koordinater?

For å finne koordinater i Norge så liker jeg å bruke Norgeskart. Dette er en av Kartverkets kartløsninger og er ganske detaljert i mer grisktrente strøk i Norge. Ellers går det også an å bruke GetLatLon. I søkefeltet øverst til venstre har jeg begynt å skrive Eysteinskyrkja og får det opp på treffliste. Jeg trykker på rett linje og får opp en ny boks:

Her trykker jeg meg videre på lenka Eysteinskyrkja (kirke) i blått og kartutsnittet forandrer seg.

Rett over kartet ligger en menylinje. Her trykker vi på UTM. UTM er en standard for kartkoordinater.

Når UTM-knappen er gul trykker jeg på kartet igjen slik at en blå sirkel dukker opp på det stedet jeg ønsker skal kartfestes.

Deretter trykker jeg på Resultater, en av fanene til høyre for kartet, for å få opp de kartkoordinatene jeg trenger. 

Wikipedia skriver at de vil at du skal bruke Grader og minutter-standarden, men jeg opplever at det skal gå fint å bruke alle de geografiske koordinatene. Selv foretrekker jeg desimalgradene. Det er nemlig minst jobb med dem. Skriv ned eller kopier desimalgradene. De skal nemlig inn her:

{{koord|    |N|    |E||vis=tittel}} .

{{koord|62.22243|N|9.56834|E||vis=tittel}} – desimalgrader

{{koord|62|13|20.74|N|9|34|6.01|E|vis=tittel}} – grader og minutter

Type og region /kategori

Det finnes flere ting man kan gjøre innenfor kartmalen og det er å gjøre en grov kategorisering samt et utvelgelse av område. Dette har flere funksjoner. For det første så endrer det kartskalen i forhold til artikkelen du skriver på. Land / |type:country har en kartskala på 1:10.000.000, mens en øy / |type:isle har en kartskala på 1:100.000. Dette gjør at du kommer nærmere objektet eller artikkelen når du viser den på kart. I tillegg så finnes det noen av kategoriene som får egne kartsymbol knyttet til seg. Dette gjelder |type:chuch, |type:building, |type:park, |type:waterbody og |type:mountain. En oversikt over forskjellige koder på kategorier finner du her.

Typen setter du inn i koden som under etter E og før |vis=tittel

{{koord|62.22243|N|9.56834|E|type:church|vis=tittel}}

I tillegg til kategori kan du også sette inn hvilken region du vil kartet skal konsentere seg rundt. Denne koden henger du på |type:church med _region: som vist under. Her har man landskoder. Norge er NO og regionskoder innenfor land. Eysteinskyrkja ligger i Oppland og koden er her NO-05. En oversikt over forskjellige koder på region finner du her.

{{koord|62.22243|N|9.56834|E|type:church_region:NO-05|vis=tittel}}

Du kan lese mer om kartfesting på Wikipedias mal-side artikkelen for geografiske posisjoner. Lykke til!

Kategorier: How to, Kart, Kartfesting, Wikipedia

Forfatter:Marit Kjeksrud Amundsen

Seniorrådgiverer i "Kultur- og naturreise"

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Være med? | kulturognaturreise.no - 1. mai 2013

    […] du kan bidra med å skrive artikler i Wikipedia og kartfeste dem. Vi har både en enkel og mer komplisert oppskrift for […]

Legg igjen en kommentar

